Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svd.se lanserar helsida för webben

Publicerad: 25 Februari 2011, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

När svd.se den 16 mars släpper sin nya sajt kommer det finnas en överraskning till annonsörerna – Sveriges första helsida för webben.


Ämnen i artikeln:

Svd.seFredric Karén

Svd.se vill komma ifrån de många småannonserna som anses vara irriterande för läsarna och som samtidigt inte ger den impact som annonsörerna vill ha. En nätannonsör som tidigare ville ha maximal uppmärksamhet fick förlita sig på take over-formatet som ligger som en ram runt sajten. Nu introducerar svd.se en helsida för webben, som de hävdar att de är först i Sverige med.

– Under arbetet med att ta fram vår nya sajt har vi sett över våra annonsformat och rensat ut de småannonser där vi har låg utförsäljningsgrad. Vi vill skapa ett premiumformat som motsvarar sidan tre i print. Vi känner att det har saknats ett sådant format på webbsidan, säger Fredric Karén, chef för svd.se.

Formatet har redan testats under åtta månader på danska politiken.dk med gott resultat. Enligt Fredric Karén har både annonsörer och läsare varit positivt inställda till det nya formatet.

– Annonsörerna får ett premiumformat och läsarna slipper en massa småannonser insprängda överallt.

Helsidesannons ligger som en fast annons i nyhetsflödet och är 980 pixlar bred och 600 pixlar hög, vilket motsvarar skärmstorleken på en 13 tums laptop – omöjlig att missa om man scrollar förbi enligt Fredric Karén.

– Det är det annonsörerna betalar för samtidigt som den inte är störande för läsaren då de vet att det kommer att ligga en annons där.

En fördel med formatet, enligt Fredric Karén är dess mångsidighet.

– Det kan förstås användas för varumärkesannonsering men också för detaljisterna, ett segment som vi på webben haft svårt att fånga upp. Och i en tid där tv är slutsålt så finns det också möjligheter att använda formatet för rörlig bild.

Är det här något som kan dyka upp också på andra Schibstedsajter?

– Det är väl möjligt, det är lätt kopierbart men vi hoppas att vi får vara ensamna om det en stund.

Det är ännu inte klart hur formatet ska säljas men svd.se tittar på möjligheterna att antingen sälja det per timme eller per dag. Priset är heller ännu inte fastslaget.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Svd.seFredric Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.