Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

SvD Näringsliv storsatsar på hållbarhet

Publicerad: 27 April 2015, 13:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

BMW, Eon och Nordea sponsrar SvD Näringslivs tre nya sajter – som ska granska branscherna som de tre sponsorerna verkar inom.


Ämnen i artikeln:

SvD

Under det kommande året ska SvD Näringsliv lägga krut på att granska företags och myndigheters hållbarhetsarbete. I samband med det kommer även tre nya sajter startas.

– Det här är något jag har längtat efter att göra. På SvD Näringsliv har vi gjort många bra arbeten inom hållbarhet och nu kan vi ta ett grepp om ämnet. Det behöver inte bara vara granskande vinklar utan kan även handla om hur man ska tänka när man köper en ny bil, säger Maria Rimpi, chef för SvD Näringsliv, till Dagens Media.

De tre nya sajterna kommer att bli "Hållbar Motor", "Hållbar Energi" och "Hållbar Finans". Sajterna ska presenteras tillsammans med BMW, Eon och Nordea.

– Det kommer att vara en sponsorlogga i huvudet på varje sajt. Däremot kommer redaktionerna att styra innehållsmässigt och vi gör precis vad vi vill, säger Maria Rimpi och fortsätter:

– Det finns en massa spännande att skriva inom alla avdelningarna. På "Hållbar Motor" kommer vi granska fordonsindustrin, på "Hållbar Finans" ska vi titta på etiska fonder och på "Hållbar Energi" får vi möjlighet att borra djupare i till exempel kolkraften.

Hur har ni valt ut vilka ämnen som sajterna ska handla om?

– Vi har spånat på teman och funderat på vilka ämnen som är spännande inom hållbarhet. Alla de tre industrierna är grymt spännande och finans ligger också nära SvD Näringslivs hjärta. Sedan har vi jagat pengar till projektet och landat i de här tre sponsorerna.

Hur stor makt kommer de ha över det redaktionella innehållet?

– Ingen makt alls. Däremot kommer vi att ha samma koncept som vi har på sajten i övrigt. Det kommer att ligga native-artiklar från sponsorn, men de kommer att hanteras av den kommersiell redaktör som inte har något med redaktionen att göra.

Kan det inte bli problematiskt att granska branscher som era sponsorer verkar inom?

– Alla tre är stora bolag och fullt medvetna om att det vi skriver ibland kan vara negativt för dem. Jag hoppas att det inte blir några problem, men i så fall tar vi det när de kommer. Vi är helt inställda på att skriva om det vi tycker är viktigt och ge information till våra läsare. Om det händer att Nordea, Eon eller BMW kommer i dålig dager så är det en del i dealen.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.