Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

SvD kritiseras för smygreklam

Reklamombudsmannen kritiserar Svenska Dagbladet för otydlig reklam.


Publicerad 2010-12-20 13:55

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Den aktuella annonsen har markerats med en ljusblå platta med texten ”ANNONS: SAP” i vitt. Klickar besökaren på puffen skickas denne vidare till en kampanjsajt för mjukvaruföretaget Sap.

Detta anser Reklamombudsmannen inte vara tillräckligt för att tydliggöra att det rör sig om en annons, och annonsen bryter därmed mot ICC:s regler, som säger bland annat att reklam ska vara lättidentifierad.

Men Svenska Dagbladet håller inte med i kritiken, utan står fast vid att färgmarkeringen är tillräcklig för besökarna att kunna skilja mellan annons och redaktionellt material.

Men enligt Reklamombudsmannens bedömning framgår det alltså inte tydligt nog.

”Annonsen liknar i övrigt till sin utformning puffarna för redaktionellt material som finns på högra sidan på www.svd.se. Bilden har samma format som bilderna i puffarna och texten har samma storlek och typsnitt. I och med att annonsmarkeringen är skriven i vitt mot ljusblå bakgrund är blir texten otydlig och svårläst”, skriver Reklamombudsmannen i sitt uttalande.

Det är inte första gången som Reklamombudsmannen läxar upp medier som använder liknande annonslösningar. Tidigare har bland annat Aftonbladet.se fällts för otydlig annonsmärkning.

Ardalan Samimi

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.