Digitalt presenteras av:

SvD först med att sälja tid

Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder.

Svenska Dagbladet genomför just nu ett test tillsammans med mediebyrån Mediacom och annonsören Volkswagen.

Istället för att betala för antal exponeringar för en annons på sajten, behöver Volkswagen bara betala för de besökare som har exponerats för annonsen, inscreen, i minst tio sekunder.

– Mediacom har drivit frågan om inscreen länge. Det är ett steg framåt att medierna börjar förstå att denna betalningsmodell krävs för att utveckla internet som brandingmedia, säger Fredrik Pettersson, digitalplanerare på Mediacom, som har tagit fram affären tillsammans med SvD.

– Målet är att hitta en digital valuta som inte handlar om klick utan om kvaliteten på exponeringen.

SvD blir därmed först ut bland svenska medier att sälja annonsutrymme med tid som valuta, något som allt fler medieköpare efterfrågar.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda annonsörerna den kvalitet de efterfrågar, säger Peter Oskarsson, affärsområdeschef digitalt på Svenska Dagbladet.

Enligt honom har SvD mätt tiden på sina annonsformat de senaste två åren.

– Vi har bra koll på vad de levererar, säger han till Dagens Media.

Annonsen, som syns i det låsta panoramautrymmet på SvD Näringsliv, är del i Volkswagens stora lansering av sin nya Passat.

Annonsen kommer att rulla i tre veckor på SvD Näringslivs sajt, med kontinuerlig uppföljning av resultatet.

– Tesen som vi vill testa är att observationsvärden och korrekt avsändare kommer att vara högre jämfört med när vi inte har kvalitativa visningar. CTR (clickthrough rate) struntar vi helt i, det viktiga är att mottagaren vet vem som är avsändaren, säger Mediacoms Fredrik Pettersson. 

– Förhoppningen är att vi ska kunna köpa mer annonser med tid som valuta. Nu vet vi att det fungerar.

Peter Oskarsson på SvD är inte främmande för att fortsätta att sälja på tid men tror att det dröjer innan det blir en gängse valuta för displayannonser.

– Vi vill att kunderna ska vara nöjda. För medierna kan detta på sikt vara ett sätt att få bättre betalt för displayannonser, säger han.

Även internationellt pågår tester med tid som digital valuta. Bland annat har Financial Times börjat ta betalt för hur länge en annons är exponerad.

För Dagens Medias prenumeranter:

Här kan du teckna en prenumeration på Dagens Media.

Publicerad 2014-11-27 08.57Uppdaterad 2015-12-06 12.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: