Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svårt att tjäna pengar på bloggreklam – än så länge

Publicerad: 13 Augusti 2009, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Bloggarna och bloggnätverken gör inga miljonvinster. Men bloggen är ändå en viktig annonskanal, säger Kristina Carlsson, chef för MEC Interactive.


Blondinbella, som driver Sveriges i särklass största kommersiella blogg, har på 17 månader lyckats kränga annonser för knappt en halv miljon kronor.

I år räknar styrelseordföranden Per Rydberg med att den siffran ska öka till kanske 2 miljoner.

De olika bloggnätverken och säljbolagen som specialiserat sig på bloggar skär knappast guld de heller. Största nätverket Tailsweep omsatte visserligen 12 miljoner kronor 2008 – men gjorde en förlust på nästan 2 miljoner. Konkurrenten Blogg Esses vd Roland Karlsson spådde nyligen att hans bolag skulle göra en förlust på "cirka 3 miljoner plus minus 1 miljon" under 2008.

Ofta har nyheterna här på Dagensmedia.se om kommersiella bloggare och deras säljbolag istället handlat om fakturabråk och KO-utredningar gällande smygreklam.

Kristina Carlsson, chef för Mediaedge CIA Interactive, säger att det är svårt att uppskatta hur mycket pengar som bloggreklamen omsätter.

– Vi köper en del härifrån och då går vi oftast via nätverken. Men i början tror jag att de överskattades prismässigt och priserna byggde på att de skulle säljas ut, viket inte alltid var fallet, säger hon.

Banners på bloggar får dessutom ganska låg klickfrekvens jämfört med andra miljöer, fortsätter Kristina Carlsson, men hon anser ändå att bloggare är en viktig kanal – och kommer att fortsätta vara det.

– Det handlar inte bara om att annonsörer kan köpa kommersiella annonser utan att de kan aktivera bloggarna som ambassadörer för olika varumärken. Om ett företag försöker få en bloggare att använda ens produkter kanske det i slutändan inte syns i boksluten, säger Kristina Carlsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.