Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svårt att pricka rätt med vinreklam på nätet

Publicerad: 28 Maj 2010, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Vinproducenten Åkesson ser över sin digitala strategi för att synas mer i sociala medier. Men den nya alkohollagen ställer till problem.


Ämnen i artikeln:

sociala medieralkoholreklam

Den nya alkohollagen, som enligt regeringens förslag ska träda i kraft den 1 juli, begränsar alkoholproducenternas möjligheter till marknadsföring på nätet.

Lagen innebär bland annat att alkoholproducenter, som Kivikägda Åkesson Vin, tvingas ta bort en stor del av innehållet på sin sajt.

Innehållet får inte spegla ”känslor och stämningar”.

– Vi kommer vänta och se hur branschförbunden ställer sig till den nya lagen, men det verkar som att vi kommer att behöva ta bort en stor del av innehållet på sajten, säger Anders Karlsén, vd i Åkesson Vin.

Åkesson ser nu över sin digitala strategi. Målet är att synas mer på nätet och i sociala medier. Problemet är att göra det utan att fel personer nås av budskapet.

– Risken är att alkoholreklamen hamnar i exempelvis bloggar som riktar sig till ungdomar, och det är inte acceptabelt, säger Anders Karlsén.

– Det är viktigt att det inte blir fel. När vi ger oss in på nätet ska vi göra det på rätt ställen och med rätt innehåll, i enlighet med kraven i den nya lagen, fortsätter han.

Varför är det viktigt med närvaro i sociala medier?

– Vi vill finnas där folk läser om vin, exempelvis i vinbloggar. Sociala medier är en tunnelplats för tankar och idéer. Vi vill kunna påverka vad som skrivs om oss och kommentera där det behövs, säger Anders Karlsén.

Han har dock inga planer på att överge Åkessons nuvarande medieplan, där dagspress och mediesajterna är de viktigaste kanalerna. Inom kort inleds en tetrakampanj som går i Hela Skåne, DN och GP, på papper och sajt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

sociala medieralkoholreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.