Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Svårt att driva köp på Snapchat

Publicerad: 21 Januari 2019, 07:20

De retailers som provat på att sälja produkter direkt på Snapchat verkar inte överdrivet nöjda.

Foto: Flickr

Enligt källor till Digiday har Snapchat hittills inte bevisat sig som kommersiell kanal.


Ämnen i artikeln:

AmazonSnapchat

I början av 2018 öppnades det upp för nya kommersiella möjligheter på Snapchat, då det blev möjligt för retailers att sälja sina produkter direkt på Snapchats plattform. 

I september inledde Snapchat även ett samarbete med Amazon, som innebär att Snapchat nu kan länka shoppningsugna användare direkt till Amazons plattform.

Men enligt Digiday är det ännu svårt att driva köp på Snapchat. Det säger källor på bolag som har testat Snapchat som en kommersiell kanal.

– Snapchat driver inte betydelsefulla kommersiella intäkter på något sätt. Jag har ännu inte hört någon som tjänat betydelsefulla pengar på det sättet, säger en källa till sajten.

De flesta som Digiday kontaktat vill inte dela med sig av några siffror över sin försäljning på Snapchat. Tastemade säger dock i ett uttalande att de ser en tresiffrig ökning av intäkter per kvartal, och att de kommer fortsätta att använda plattformen till att sälja produkter som passar Snapchat-publiken. 

De aktörer som ännu inte provat på Snapchat som kommersiell plattform verkar enligt Digiday skeptiska. 

– Vi hör väldigt lite eller ingenting om Snapchat som kommersiell kanal, säger en intäktschef på ett bolag med en e-handel som omsätter ett åttasiffrigt belopp. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AmazonSnapchat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.