Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 13 juli 2020, 06:46
Få användare har fortsatt med Quibi efter att gratisperioden tagit slut.
Låg betalningsvilja för hajpade streamingtjänsten Quibi.
Ämnen i artikeln:
StreamingStreamingtjänsten Quibi lanserades i april i USA och grundaren Jeffrey Katzenberg har tidigare varit styrelseordförande för Walt Disney Studios och medgrundare av animationsstudion Dreamworks.
Nu visar siffror för analysbolaget Sensor Tower att tjänsten misslyckats med att locka betalande prenumeranter. Bara 8 procent av användarna har fortsatt med tjänsten efter att gratisperioden om tre månader löpt ut (72 000 av 910 000), rapporterar Neowin. Siffran avser inte Quibis totala användare, utan har räknats fram utifrån de tre första lanseringsdagarna.
Namnet Quibi står för ”quick bites” och bygger på att de tv-serier och filmklipp som läggs ut är mellan sju och tio minuter långa, och kan ses direkt i mobilen eller på surfplattan.
Inför uppstarten knöt tjänsten till sig stjärnor som Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Liam Hemsworth, Kiefer Sutherland, Jennifer Lopez, Idris Elba, Chrissy Teigen och Russo-bröderna – för olika projekt. Regissören Steven Spielberg ska bland annat producera skräckserien ”Spielberg’s After Dark” som bara kan ses på kvällen.
Ämnen i artikeln:
Streaming