Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Studio Total bakom Broindianen

Publicerad: 1 November 2010, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Den uppmärksammade Youtube-filmen plockades upp av riksmedia. Nu visar det sig att den var en del av en kampanj för möbelkedjan XXX Lutz.


Ämnen i artikeln:

Studio Total

Det är inte första gången som Studio Total får stor uppmärksamhet för sina kampanjer. Byrån låg även bakom Feministiskt initiativs omdebatterade pengabränning i Almedalen. En pr-kupp som ådrog sig kritik från flera håll.

Per Eriksson, creative director på Studio Total, menar byrån har en medveten strategi att satsa på den här typen av kampanjer.

– Vi tror att vägen till framgång i dagens mediesamhälle är att lyckas bli omtalad på riktigt. Man måste komma ut i media och folks vardag. Det är syftet med allt vi gör, att bli omtalade.

Är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet? – Ja, lite förenklat skulle man kunna säga det, säger Per Eriksson.

Broindianen är inte den enda filmen från XXX Lutz kampanj som blivit omtalad. Filmen där en man på en jetdriven moped tävlar mot en Lamborghini har även den fått utrymme i riksmedia.

Per Eriksson beskriver kampanjen som en tvåstegsraket, först skapar man uppmärksamhet kring det så kallade ”More-syndromet” och sedan leder man in folk på XXX Lutz hemsida via en vanlig annonskampanj som startade för en vecka sedan.

Men förstår folk kopplingen mellan Broindianen och XXX Lutz?

– Jag tror att kopplingen kommer fungera bra. Den stora öppningskampanjen knyter ihop allting.

XXX Lutz sajt öppnade i dag.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Studio Total

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.