Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stort intresse för nya socialanyheter.se

Publicerad: 11 April 2013, 07:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Bestofsvt.ses grundare Ted Valentin berättar om den nya tjänsten socialanyheter.se som bland annat Aftonbladet och SvD fått upp ögonen för.


Socialanyheter.se lanserades i tisdags, och lockar redan intresse från några av Sveriges största tidningar. Sajten visar de mest omtalade nyheterna i sociala medier varje dag.

Sajtens grundare Ted Valentin berättar om idén.

– Jag sitter själv inte och kollar igenom Twitter slaviskt, det blir för mycket brus. Så jag behöver en sån här samlingstjänst som man kan kolla en gång om dagen, berättar Ted Valentin för Dagens Media.

Även om tjänsten enbart är ett par dagar gammal så har den fått mycket intresse, och ett fint mottagande enligt Ted Valentin.

– Branschen och tidningarna själva är väldigt intresserade. Det är många tidningar som vill luncha och samarbeta, och säger till exempel att "vi ska göra något för valet". Jag har bokat möte med Aftonbladet och Svenska Dagbladet, sen får vi se.

Han berättar vidare om vad han beskriver som en intressant diskussion med Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson. De diskuterade bland annat möjligheten att visa de mest delade skribenterna.

Samtidigt som olika tillägg till tjänsten föreslås har socialanyheter.se även fått en hel del beröm.

– Det har varit feedback och kommentarer, mycket feedback är att det är "en jättebra sajt".

Tidigare grundade Ted Valentin även bestofsvt.se som visar de mest delade programmen från SVT Play. Sajten, som startades för två månader sedan, har ungefär 10 000 besökare varje vecka.

– Det är ju bara någon procent av tv-tittandet som sker på nätet fortfarande, de flesta ser på tv på tv:n så att säga. Om fem eller tio år kommer kanske intresset för play-tjänster att tiodubblas. Sajten kan bli större på grund av det, säger Ted Valentin.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.