Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Större annonser ska flytta tv-pengar till nätet

Publicerad: 4 Mars 2011, 05:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Amerikanska annonsörer kräver större och mer uppseendeväckande annonsformat på nätet. Nu har branschföreningen IAB presenterat sina förslag.


Amerikanska IAB:s sex nya annonsformat är resultatet av en tävling som utlystes förra året, för att göra det attraktivare för annonsörer att använda webben i varumärkesbyggande kommunikation. Detta efter att flera annonsörer efterfrågat webbformat som har mer gemensamt med tv-reklam.

Förhoppningen är att kreativare format ska få investeringarna på webben att växa.

De vinnande formaten är stora, högupplösta och interaktiva med rörlig bild, spel, frågelekar och shoppingmöjligheter.

Företagen bakom annonslösningarna är AOL, Unicast, Google, Pictela, Genex och Microsoft.

Youtube presenterade en ”billboard” med rörlig bild som visas på sajtens förstasida, medan AOL föreslår en ”porträtt”-annons i högerspalten.

Formaten ska utvärderas under resten av året, och det som får bäst genomslag blir ett av IAB:s standardformat på annonsering för webben, skriver Ad Age.

Se alla nya format här.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.