Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Storpublik för E-sport SM

Publicerad: 26 Mars 2012, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Över 100 000 såg Nyheter 24 och Fragbites gemensamma sändning från E-sport SM i Malmö. Nu hoppas gruppen på ännu fler tittare inför nästa deltävling.


När Nyheter 24-gruppen köpte spelsajten Fragbite i januari förra året blev det startskottet för sajtens satsning på spel.

Som ett led i satsningen sänder båda sajterna live från E-sport-SM, som anordnas av DreamHack och internetcafét Inferno Online.

Under förra helgen hölls deltävling sex i Malmö och nu har tittarsiffrorna för Nyheter24 och Fragbites gemensamma sändning kommit.

Enligt Nyheter 24:s egna siffror, som bland annat bygger på unika besökare, startade strömmar och tittartid, bänkade sig drygt 110 000 svenskar tävlingar i spel som Starcraft 2 och Counter-Strike.

– Jag kände på mig att många skulle titta på sändningen, men det här gick ännu bättre än vad jag trodde, säger Gustav Käll, senior advisor på Nyheter 24.

Sändningen, som varade i totalt tolv timmar, var uppdelad på tävlingens två dagar. Bakom produktionen står AMOK Studios, ett rättighets- och produktionsbolag med flerårig erfarenhet att producera gaming-tv.

– Jag tycker att det är fantastiskt bra och riktigt kul att det gick så bra. Produktionen är helt grym och det är kul för oss att få sända det.

Nästa tävling går av stapeln i Stockholm den 28-29 april.

– Med all sannolikhet kommer vi att toppa tittarsiffrorna från Malmö.

Blir det mer E-sport på Nyheter 24 i framtiden?

– Det kommer det garanterat att bli. Tittar man på utvecklingen är e-sport något som bara blir större och större för varje år som går. Det är en trend som hela tiden ökar och då vill vi på Nyheter 24 ligga i framkant.

Första säsongen av E-sport SM började i oktober förra året och pågår till juni i år då finalen hålls på Dreamhack.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.