Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Storökning för Snapchat

Publicerad: 23 Juni 2015, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Snapchat är det sociala medium som ökar mest just nu.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentIsobar

Isobars byråchef Nils Andersson Wimby har i en körning i senaste Orvesto Konsument tittat på utbredningen av mobilanvändningen, sociala medier och användandet av ad blockers.

Körningen visar bland annat att Snapchat är det sociala medium som ökat snabbast sedan i höstas, både procentuellt och i absoluta tal.

Drygt 1 miljon svenskar uppger nu att de någon gång använt Snapchat, vilket är en fördubbling sedan i höstas. Lika många uppger att de använder Twitter, vilket är en svag minskning, medan Pinterest tappar hela 38 procent.

Både Facebook och Instagram fortsätter att växa. Drygt 4,5 miljoner svenskar använder Facebook och 2,5 miljoner finns på Instagram.

Sett till dagligt användande tar Snapchat också ett kliv och är nu tredje största sociala medium efter Facebook och Instagram.

Trafiken på de sociala medierna kommer i allt högre utsträckning från mobilsurfande. 40 procent av svenskarna uppger att de besöker sociala medier via mobilen dagligen – bara 25 procent gör det via desktop.

Vanlig surf, läsa dagstidningar och streama musik är också aktiviteter som är vanligare att ägna sig åt via mobilen än vanlig dator.

Det totala mobilsurfandet ökar från 67,8 till 71,6 procent jämfört med Orvesto Konsument 2014:1.

År 2006 låg det totala mobilsurfandet på 4 procent.

”Detta är numera en ganska trubbig fråga. Vad tolkar den som svarar på frågan in i att "Besöka internet med mobiltelefon". Uppfattar man att 99 procent av alla appar är uppkopplade? Tolkar man e-post som att besöka internet, eller ser man bara att besöka webbsidor som internet? Jag tar ändå fram den här siffran eftersom det är en siffra som jag följt över tid”, skriver Nils Andersson Wimby i sin rapport.

En ny frågekategori i Orvesto Konsument är ad blockers, som enligt undersökningen används av 21,6 procent av svenskarna. Bland män 15-24 år är siffran hela 56,7 procent.

”Främst de yngre målgrupperna är mer skeptiska till bannerannonsering. Och när bannerannonseringen minskar ökar relevansen för sektorer som native och sociala medier”.

Orvesto Konsument 2015:1

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo 1 januari – 30 april 2015. Totalt deltog 12 573 personer 15-74 år i mätningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentIsobar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.