Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Storannonsörer ser inte någon affärsnytta med sociala medier

Publicerad: 3 juni 2013, 13:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:43

Sex av tio marknadschefer anser att sociala medier är mycket viktigt eller viktigt i marknadsföringsarbetet. Det visar undersökningen Marknadschefsbarometern. Trots det menar få marknadschefer att sociala medier ger någon konkret affärsnytta.


Ämnen i artikeln:

Netigate

Marknadschefsbarometern är en ny studie som genomförs av Dagens Media och undersökningsföretaget Netigate, med Webguide Partner som presentatör.

I den första undersökningen har 115 marknadschefer på 600 av Sveriges mest reklamintensiva företag deltagit.

Bland annat har de tillfrågade i Marknadschefsbarometern fått frågor om vilken typ av sociala medier de använder i sitt marknadsarbete.

Facebook är den vanligaste sociala medier-kanalen, där 88 procent av företagen har närvaro. Näst största kanal är Youtube med 61 procent, följt av Twitter med 49 procent.

– Företag vet att man måste finnas på Facebook, det är det bredaste sociala mediet. Alla är där, det är där målgruppen är. Det kan vara ett redskap för att lära sig mer om sin målgrupp, säger Pom Ahnborg, digitalråd­givare på Mindshare.

Sex av tio företag uppger att sociala medier är mycket viktigt eller viktigt för marknadsarbetet.

Trots det är det få som tycker att sociala medier ger någon affärsnytta. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade marknadscheferna uppger att sociala medier inte alls eller i mycket liten grad ger konkret affärsnytta för dem.

– Jag tänker att det beror på att man inte vet vad man skall mäta och inte heller kan värdera utfallet. En del mäter inte alls. Därav att man inte kan uttala sig om affärsnyttan. Det finns ju många olika syften med närvaro i sociala medier. En del kanske använder det som kundtjänst och då får man ju mäta andra parametrar, som kundnytta, säger Pom Ahnborg, som tror att företag kommer att bli bättre på att mäta effekten av sitt sociala medier-arbete i framtiden.

LÄS OCKSÅ:

Det här är Marknadschefsbarometern

• En ny studie som genomförs av Dagens Media och undersökningsföretaget Netigate, med Webguide Partner som presentantatör.

• Vi frågar marknadscheferna på Sveriges 600 mest reklamintensiva företag om sin syn på nuläget och framtiden. I den första studien, som genomfördes första kvartalet 2013, svarade 115 marknadschefer.

• Undersökningen genomförs kvartalsvis och resultaten presenteras i Dagens Media, samt på seminarier.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netigate

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.