Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Stora avhopp från Relevant Traffic

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Relevant Traffics ägare Kinnevik får skarp kritik för sitt ägande i sökkonsulten. Stora delar av SEO-personalen har sagt upp sig efter att Stenbecks maktbolag Kinnevik blivit 98-procentig ägare i företaget.


Dagens Media berättade förra veckan om att Relevant Traffic lagt ner delar av sin europeiska verksamhet för att fokusera på Sverige, Frankrike och Spanien. Samtidigt berättade Christian Sundgren, vd för Relevant Traffic i Sverige, att företaget med Kinnevik som nybliven storägare vill arbeta aktivt för att göra sökoptimeringsbranschen mer transparent och etisk.

Men samtidigt har hela avdelningen för sökoptimering, SEO, sagt upp sig från företaget. Anledningen är att Kinnevik pekas ut som oförstående till hur sökmarknaden fungerar. En av de tre som slutat och som är kritisk mot företaget är Charles Lumley som tidigare var ansvarig för SEO-avdelningen på Relevant Traffic.

- Köpt sök och PPC förstår de men SEO är mycket mer komplext och Kinnevik är inte tillräckligt insatt för att förstå hur det fungerar, säger Charles Lumley.

Alla de tre som jobbat med SEO på företaget har efter att Kinnevik under våren ökade sitt ägande från 36 till 98 procent sagt upp sig. Rekryteringen av Leif Grenevall beskrivs som en panikrekrytering. Den nuvarande ledningen med Sverigechefen Christian Sundgren och Europa-vd:n Leif Eliasson får också kritik av en annan före detta anställd på företaget.

- Kinnevik har inte detaljtstyrt arbetet men det är de som har tillsatt cheferna och de känns inte som rätt personer på posterna.

Christian Sundgren bekräftar att tre hoppat av från SEO-avdelningen, men är oförstående för kritiken mot ägarna Kinnevik.

- Det var spännande att höra, men jag tycker den kritiken låter konstig, Kinnevik lägger sig inte i arbetet, säger Christian Sundgren.

Flera säljare har också lämnat företaget efter att Kinnevik kommit in som storägare.

- Kinnevik är extremt säljdrivet och fokuserade enbart på hur många möten säljarna hade. Det fungerar inte med den här produkten. Det har varit en enorm kunskapsflykt från företaget och en fullständig personalomsättning sista 1,5 åren, säger en annan före detta medarbetare på företaget.

Christian Sundgren:- Säljer vi inte så kommer vi inte överleva. Kinneviks ökande ägande har inneburit en ökad professionalisering.

Enligt Honom fortsätter bolaget att rekrytera ny personal. Det senaste tillskottet är SEO-konsulten Magnus Foss.

- Han är en av de mer välkända i branschen och vi känner att vi täcker upp bra för de avhopp vi har haft. Men vi ska även fortsätta att rekrytera.

Han anser sig inte vara ovän med de som nu slutat på företaget utan ser det som naturligt att folk går vidare efter flera år på ett företag.

Enligt Charles Lumley sågs Kinneviks intåg i företaget först som mycket bra och förhoppningen var att nu få muskler att växa internationellt. När de då istället valde att lägga ner den brittiska, tyska, danska och norska verksamheten gick musten ur flera anställda. Han har nu startat eget och blivit en direkt konkurrent till sin tidigare arbetsgivare.

- Jag fortsätter arbeta med högkvalitativ och etisk SEO med stor andel kundanpassning och flexibilitet, och hoppas kunderna är tillräckligt mogna för att se genom paketlösningar och löften om snabba resultat, säger Charles Lumley

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.