Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Stor spridning utan köpt media"

Publicerad: 4 Januari 2013, 11:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Under drygt två veckor har över 250 000 tester utförts i IQ:s app Fyllefilter.


Ämnen i artikeln:

DeportivoIQ

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om appen Fyllefilter, som togs fram av IQ och pr-byrån Deportivo och som lanserades den 18 december förra året.

Efter drygt två veckor har appen laddats ner 20 000 gånger och över 250 000 tester har genomförts. På nyårsafton gjordes 16 753 tester.

– Appen har inte ens funnits i en månad och ändå är det så många som har testat den. Vi är verkligen supernöjda med dessa siffror, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ till dagensmedia.se.

Appen har också varit omtalad i medierna. Bland andra har Metro, Expressen, Feber, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Morgonpasset i P3 och TV4 Nyhetsmorgon tagit upp den.

– Något som gör siffrorna ännu starkare är att vi inte har köpt någon annonsering mer än ett par Facebook-annonser. Det är fascinerande att det fått så stor spridning utan köpt media.

Fyllefilter har tidigare funnits på Facebook där över en halv miljon har testat om de är nyktra nog att skriva en uppdatering.

– Vi hade högt ställda förväntningar på appen vid lanseringen eftersom det webbaserade testet hade gått så bra. Genom att ha testet närmare, i telefonen, hoppas vi nu att fler ska testa sig.

Syftet till Fyllefilter har, enligt Magnus Jägerskog, två huvuddelar. Dels får användarna ett verktyg som de kan använda, men lika viktigt är det också att lyfta frågan om alkoholkonsumtion.

– Att vi har fått så mycket medial uppmärksamhet bidrar till att få i gång samtalet och få folk att reflektera kring sin alkoholkonsumtion, vilket är den viktigaste frågan för oss.

Magnus Jägerskog berättar att det än så länge är för tidigt att utvärdera appen, men att nogranna mätningar ska genomföras längre fram.

Appen är dock här för att stanna och nya uppdateringar kommer att ske.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

DeportivoIQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.