Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stor oenighet om revidering

Publicerad: 29 januari 2009, 08:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

TS lade i veckan ner sin revidering av sökkonsultbolag. Samtidigt lyfts frågan om revidering av sajttrafik. Men det finns stor oenighet om hur viktig revidering är.


Enbart fyra sökbolag reviderades av Tidningsstatistik, TS. Ett av dem var Aegis Iprospect som samtidigt som TS meddelade att de lägger revideringen på is hoppade av samarbetet.

- Vi har inte känt att den form av revidering som TS har bedrivit har tillfört oss något egentligen, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect.

Enligt honom har intresset från kunderna för revidering varit mycket låg.

- Vi är ju ett konsultbolag och inte någon mediekanal. Jag har inte hört röster höjas för revidering av reklam- eller mediebyråer, säger Patrik Gamryd.

Även Group M:s sökbolag Outrider fanns med i TS revision. Bolagets vd Jens Hård anser dock att revideringen mer varit ett sätt att driva marknaden framåt än att ge en trygghet till annonsörerna eftersom att bolaget, liksom Iprospect, lyder under amerikanska SOX-regler, som ger klarare direktiv för hur verksamheten ska skötas än vad en revidering gör.

På TS hoppas Charlotte Thür, affärsområdesansvarig för digitala medier, på en ny form av revision tillsammans med Swedma, nystartade IAB, Interactive advertising bureau, och Sveriges annonsörer.

- Vi har inte haft någon arbetsgrupp för just revidering. Det är inget vi har tittat på men ser våra medlemmar det som viktigt så ska vi självklart jobba för det, säger Johanna Johansson, ordförande för IAB i Sverige.

IAB startades i Sverige i september och börjar nu forma sitt arbete. I motsats till Sveriges annonsörer ska både köpare, säljare, kreatörer och entreprenörer med intresse i digitala medier kunna vara medlem.

På Sveriges annonsörer, som även är minoritetsägare i TS, är det framför allt KSM, Kommittén för sökmedier, som tittar på revision av sökbolag.

­ Sedan sommaren 2008 har vi fört en dialog med TS och Swedma i frågan. Vår roll är att specificera annonsörernas önskemål, krav och efterfrågan på revision av sökbolag, säger Odd Klofsten, ordförande i KSM.

Enligt honom är KSM positiva till TS revisionstjänst men anser att den kan bli bättre på flera områden.

- Vi tycker det är synd att de valt att lägga ner tjänsten men vi har inte givit upp hoppet om en sökrevisionstjänst som efterfrågas av annonsörer och som gillas av sökbolag och sökmedier, säger Odd Klofsten.

Inom Kommittén för internetannonsering, Kia, finns planer på att ta fram riktlinjer för revidering av sajtstatistik.

- Frågan har varit på bordet flera gånger och vi ska arbeta fram riktlinjer för hur revidering av trafik kan se ut. Men det kommer vara övergripande regler och vi kommer inte själva utföra någon revidering, säger Staffan Slörner, ordförande i Kia.

Någon som absolut vill ha revision av sajtstatistik är Per-Olof Sundqvist på konsultbolaget BDO, som just jobbar med revision.

- Vi har sett och hört hur olika branscher agerar utanför etik och moralregler, därför tycker jag det skulle stärka branschen som sysslar med digitala medier, om man hade en relevant och trovärdig kontroll, sägr Per-Olof Sundqvist som tidigare jobbade som affärsrådgivare för digitala medier på TS.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.