Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Stor efterfrågan på Ipad-appar"

Publicerad: 29 April 2010, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Ipad- och Iphone-applikationer har samma utvecklingskostnader, men utmaningarna är unika, säger Anders Graffman, vd på Apegroup, som nyligen lanserade sin första Ipad-tjänst.


Den digitala byrån Apegroup är specialiserad på strategi- och tjänsteutveckling för mobilen, men har breddat sig. För ett par veckor sedan släppte byrån sin första Ipad-app för Procter & Gamble i USA. Med tjänsten ”Hello Baby” kan gravida följa fostrets utveckling i verklig storlek, addera personlig information och dela med sig av sin upplevelse på Facebook. Syftet är att öka intresset för blöjvarumärket Pampers redan under graviditeten.

– Utvecklingskostnaden och idéspånandet är ungefär densamma för Ipad och Iphone, men sen måste man ta fasta på plattformarnas unika egenskaper. För Ipad handlar det framför allt om att ta vara på möjligheten med stora bilder. De skapar en nära, väldigt fysisk känsla, säger Anders Graffman.

Applikationer för Ipad behöver ge utrymme för fler användare, medan en Iphone är personlig. En Ipad-tjänst behöver fungera oavsett skärmens riktning och plattformen ger möjlighet till att låta flera interagera tillsammans samtidigt på skärmen. För Iphone-applikationer är utmaningen att hantera den lilla skärmen vilket ställer stora krav på informationsarkitekturen.

– Det går inte att ta sin mobilapplikation och översätta den till Ipad eftersom plattformarna har ganska olika användarscenarios. Ska man lyckas behöver man ta vara på plattformarnas unika egenskaper, säger Anders Graffman.

Apegroup arbetar nu med flera Ipad-projekt och har fått en mängd förfrågningar sedan plattformens lansering i USA.

– Vi får många förfrågningar från både svenska och internationella företag. Jag är förvånad över att så många vill använda bara Ipad, men det beror nog på att de inser att de sitter på innehåll som skulle bli ascool på plattformen, säger Anders Graffman.

OTW är en av Apegroups kunder. Applikationen ”Hello Baby” har tagits fram i samarbete med P&G:s amerikanska byrå Strawberry Frog.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.