Stjärnorna radar upp sig för Jay Z

2015-03-31 09:10 Kristin Djerf  

Madonna och Kanye West backar upp Jay Z:s musiktjänst Tidal, lanserades på kändistät presskonferens.

Den första reklamfilmen för tjänsten, som släpptes på måndagen, visar att en lång rad av världens största popstjärnor backar upp Jay Z:s nya "Spotifydödare" Tidal, musikstreamingtjänsten som artisten har köpt av svenska Aspiro.

I reklamfilmen medverkar bland annat Madonna, Rihanna, Daft Punk, Kanye West, Beyonce, Nicki Minaj och Coldplay.

Förutom att medverka i reklamfilmen har stjärnorna ändrat sina Twitter-profiler till Tidals turkosa signaturfärg, och inför lanseringen på måndagen twittrade de koordinerat ut kampanjen för den nya musiktjänsten, enligt Business Insider. Flera av dem var även med när Tidal, som redan är tillgänglig i ett trettiotal länder, lanserades vid en presskonferens på måndagskvällen.

Jay Z:s Tidal har målats upp som ett hot mot Spotify, som i dag har 15 miljoner betalande användare, just eftersom så många stora namn backar upp tjänsten. Det ryktas att superstjärnor som Madonna och Kanye West ska lämna Spotify och bara finnas på Tidal, men ingen har ännu bekräftat att de kommer att ta bort sin musik från Spotify.

Enligt uppgifter till tekniksajten Breakit ska artisterna först släppa sin nya musik exklusivt för Tidal, för att senare släppa den även på Spotify. Det kan handla om flera månader innan musiken kommer till Spotify, enligt Tidal.

Artisternas kritik mot Spotify är att för lite pengar betalas ut till artisterna. Hur stor ersättning som Tidal betalar artisterna är inte offentliggjort.

Enligt måndagens presskonferens har artisterna också erbjudits delägarskap i Tidal.

– Idag presenterar vi världens första artistägda musiktjänst. Det här är en historisk dag, sade Alicia Keys under presskonferensen enligt Breakit.

Aspiro ligger även bakom musiktjänsten Wimp, som kommer att avvecklas och helt övergå i Tidal.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt