Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stjärnorna om betalväggarna – "Magkänslan är irritation"

Publicerad: 23 April 2013, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Tidningarnas stjärnor har kluvna känslor inför betalväggar – och både hyllar och sågar det som pekats ut som dagspressens räddning. "Går inte att applicera på nyhetsjournalistik", säger Expressens Niklas Svensson.


Ämnen i artikeln:

Fredrik VirtanenNiklas SvenssonNiklas Orrenius

Samtidigt som mediehusen låser in allt mer material blir enskilda profilerade journalister allt viktigare som verktyg för att nå läsare och bygga förtroende.

I en krönika i Dagens Media ställer sig Björn Hedensjö kritisk till att journalister som bidrar med något unikt skulle nöja sig med att bli publicerade bakom en betalvägg.

Fredrik Virtanen, krönikör på Aftonbladet, anser att Björn Hedensjö har rätt i sin iakttagelse:

– Det stämmer ju, klart man vill bli läst, så är det.

Samtidigt har han dubbla känslor till betalväggarna.

– Magkänslan är irritation, men hjärnan inser varför det måste vara så. Jag är ju inte dummare än att jag fattar att kulorna måste komma in någonstans ifrån. Allt kan inte vara gratis.

En ny annonsdipp, lik den som inträffade runt 2010 tror han allvarligt skulle äventyra mediehusen och journalistiken.

– Jag ber till de ekonomiska gudarna och politikerna att det inte blir ny finansiell kollaps nu.

Carolina Neurath, ekonomijournalist på Svenska Dagbladet har ingenting emot att hennes artiklar hamnar bakom en betalvägg, samtidigt tror hon inte att exempelvis bloggarna på SvD kommer att låsas in.

– Jag har inget behov av att nå så stor grupp läsare som möjligt. Tvärtom, kan för stor exponering bara vara jobbig.

Hon fortsätter:

– För mig är det viktigaste att de granskningar och avslöjanden jag gör når ut. Och viktiga nyheter tror och hoppas jag kommer kunna få lika stort genomslag, och göra skillnad, oavsett betalväggar.

Niklas Svensson, politisk reporter på Expressen, ser inte heller betalväggar som ett problem, utan snarare som en nödvändig garanti för fördjupande kvalitetsjournalistik.

– Jag tror dock inte att betalväggar går att applicera på snabb nyhetsrapportering där mediehusen i dag till stor del konkurrerar med sociala medier som Twitter.

Nytillträdde DN-reportern Niklas Orrenius ser helst att hans egna artiklar förblir olåsta. Han är även kritisk till betalväggar som modell.

– De är inte ultimata för det demokratiska samtalet, men de kanske har fördelar ur en tidningsekonomisk synvinkel. Jag kan för lite om tidningsekonomi för att uttala mig om det. Mitt jobb är att skriva bra reportage och hoppas att de får så stor spridning som möjligt.

För egen del ser Niklas Orrenius helst att hans eget material förblir olåst.

En av fördelarna med olåst material, menar han, är den geografiska spridningen.

– Under min tid på Sydsvenskan fick vi ett enormt genomslag genom nätet, även vad gäller de som bor utanför regionen.

Sebastian Parkkila

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.