Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Stina Honkamaa lämnar Google – startar tv-bolag

Ett nytt mediebolag för rörlig bild – med Youtube som enda plattform. Det är affärsidén som Stina Honkamaa hoppas ska dra in miljarder, kan Dagens Media idag berätta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 24 April 2013, 03:00
Uppdaterad: 25 Januari 2016, 12:27

Ämnen i artikeln:

Stina HonkamaaGoogleUnited Screens

Hennes karriär har gått spikrakt mot toppen. Från jobbet som säljare på TV3, via mediebyråerna OMD och Carat, till posten som vd för Google i Sverige.

Nu är det dags för nästa steg, kan Dagens Media berätta.

Stina Honkamaa, 40, har sagt upp sig.

Tillsammans med TV4:s avhoppade planeringsdirektör Malte Andreasson, Jan Zachrisson och Oscar Höglund – båda med ett förflutet på Jarowski/Zodiak Television – ska hon nu bygga ett medieimperium för rörlig bild på nätet.

Ambitionen är skyhög.

– Vårt långsiktiga mål är att bli ett av de ledande mediebolagen i Sverige och Norden, både gällande intäkter och tittande, säger Stina Honkamaa.

I klarspråk betyder det ambitioner om intäkter i miljardklassen.

Trots att de är att betrakta som medieveteraner är det första gången som Malte Andreasson och Stina Honkamaa försöker sig på att starta eget i mediebranschen.

– Det är väldigt spännande. Jag kan knappt sitta still, säger Malte Andreasson.

Stina Honkamaa tillägger:

– Det är därför du ritar så mycket.

Den före detta planeringsdirektören har en fäbless för att visualisera saker med hjälp av penna och whiteboard. Lite gammeldags för en man som nu ska ge sig in i den ”nya” tv-världen, där speciellt ungas tittande allt mer sker i digitala kanaler som Youtube.

Han ställer sig upp och börjar rita för att förklara bakgrunden till att de fyra affärskompanjonerna väljer att starta United Screens, som det nya bolaget ska heta.

Först ritar han en fyrkant, som representerar det traditionella tv-tittandet. Ovanpå det ritar han en ram – som symboliserar det ”nya tv-tittandet”. Det som sker gratis på skärmar som inte är en traditionell tv-apparat.

Malte och hans affärskompanjoner är övertygande om att ”ramen” kommer att växa. Och det rejält.

Affärsidén står på två huvudsakliga ben. Dels ska United Screens skapa en ordentlig produktion av eget innehåll – som ska distribueras via Youtube, där man bygger ett omfattande kanalnätverk.

Dels ska bolaget hjälpa rättighetsinnehavare, till exempel tv-kanaler, att få betalt sitt innehåll på Youtube.

– Tv-bolagen har en extremt lönsam kärnverksamhet, och i vissa fall en lönsam play- och premiumverksamhet. Men på Youtube har man inte kontroll i dag. Om man överhuvudtaget tjänar pengar tjänar man för lite pengar. Vi kommer att hjälpa dem att få kontroll över Youtube och tjäna pengar där, säger Stina Honkamaa.

TV3 och TV4 ska anlita er alltså?

– Det har vi tänkt oss. Och vi är ganska övertygade om att de kommer att bli nöjda. Vi kommer att hitta nya pengar och nya tittare åt dem. Det är deras livsluft och vad de vill ha, säger Malte Andreasson.

Med på tåget från start är även Bonnier, det stolta medieimperiet vars traditionella medier – speciellt dagstidningarna – plågas hårt av minskade annonsintäkter. Via Bonnier Growth Media tar Bonnier en 20-procentig ägarandel. För det betalar man, enligt vad Dagens Media erfar, runt 20 miljoner kronor. Det innebär att United Screens från start värderas till omkring 100 miljoner kronor.

De fyra grundarna delar på resten av ägandet.

Stina Honkamaa återkommer gång på gång till att bolaget inte är ute efter att driva något nytt tittarbeteende. Tanken är inte att locka över stora tittarskaror från de existerande tv-kanalerna.

United Screens ska istället utnyttja det massiva tittande som redan finns på Youtube.

Under sin tid på Google har Stina Honkamaa kunnat kika in i Youtubes alla vrår.

Hon rabblar i snabb takt siffror.

Tittandet på Youtube har ökat 30 gånger om under de senaste fem åren. Samtidigt har snittåldern på tittarna stigit och ligger nu på 36 år.

25 procent av allt tittande sker i mobilen. Stina Honkamaa spår att den siffran kommer att ligga på 50 procent ”relativt snart”.

– Youtube blir vår plattform. Vi kommer att bli Youtubes största partner i Norden inom en snar framtid, säger Stina Honkamaa och fortsätter:

– I Sverige har vi den tredje största smartphonepenetrationen i världen. Det är nu internet verkligen händer, det är nu rörlig bild på nätet händer.

Vad nätverket och kanalerna ska heta vill United Screens inte avslöja. Inte heller några detaljer om vilka egna program de ska ta fram – förutom att det ska röra sig om ”kvalitetsinnehåll”.

Exempel som nämns är tv-serier, film, podcasts, direktsändningar och till och med nyheter.

– Jag tror att vi ska gå in för att ha någon typ av samhällsjournalistik. Jag har ett drömprojekt: att vi ska kunna ha en valbevakning inför valet 2014. Vi får se, säger Malte Andreasson.

United Screens ska dock inte bygga någon egen studio utan jobba ”med de duktiga kreatörer och produktionsbolag som finns”.

Materialet ska bli helt annonsfinansierat, både via traditionella pre-rolls och annonsörsfinansiering i produktionerna.

En dedikerad säljorganisation ska byggas upp från starten.

– Vi kommer att jobba nära mediebyråerna. Det finns ett stort intresse från annonsörerna för att nå det nya tittandet men i en kvalitativ och kontrollerad miljö, säger Stina Honkamaa och fortsätter:

– Linjär-tv mår kreativt och innehållsmässigt extremt väl. Men det är många mediebyråer som ser utmaningar i att nå de yngre målgrupperna i linjär-tv och man ser att de i större utsträckning vänder sig till tv på nätet.

Idén är inte helt ny. Liknande bolag finns sedan tidigare bland annat i USA och England.

United Screens kanalnätverk ska lanseras i september. Stina Honkamaa är kvar som för för Google Sverige fram till sommaren.

LÄS OCKSÅ:

Om United Screens

De fyra grundarna äger 20 procent var. Bonnier betalar omkring 20 miljoner för de återstående 20 procenten.   Bolaget ska utan avgift för tittarna visa högkvalitativt programinnehåll via digitala plattformar - tv, smartphones, datorer eller läsplattor och tjäna pengar på annonsering.  Innehållet i United Screens kanalnätverk på Youtube ska bland annat innehålla ”Sveriges mest populära program från traditionell tv” såväl som nytt egenproducerat material som skapas för United Screens.  Bolaget ska även agera samarbetspartner till traditionella mediebolag, produktionsbolag och andra rättighetsinnehavare. Målet är att hjälpa dem nå nya tittare på Youtube och att få betalt för nytt och befintligt material på Youtube.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.