Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Stina Honkamaa Bergfors: "Vi har snart 50 miljoner visningar i månaden"

United Screens överträffar sina förväntningar, enligt vd Stina Honkamaa Bergfors.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Januari 2014, 04:30
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 15:46

Ämnen i artikeln:

United Screens

United Screens, som driver kanalnätverk på Youtube, växer. För närvarande består kontoret vid Humlegården i Stockholm av 15 personer. Men bolaget håller på att rekrytera ytterligare en handfull medarbetare.

– Två säljare, en kommunikatör, och en eller två exekutiva producenter, säger vd Stina Honkamaa Bergfors till Dagens Media.

Honkamaa grundade United Screens förra året tillsammans med Malte Andreasson från TV4, Jan Zachrisson, som grundat produktionsbolaget Jarowski, och Oscar Höglund, vd för Epidemic Sound. I ryggen hade kvartetten investmentbolaget Bonnier Growth Media.

United Screens idé är att använda Youtubes plattform för ett eget kanalnätverk. Bolaget jobbar idag med mediebolag, musikbolag och kända personers Youtube-kanaler (till exempel Blondinbellas, Nellie Berntssons och Alex och Sigges).

Bland mediebolagen samarbetar United Screens idag med Aftonbladet, The Guardian, Vakna och Helsingborgs Dagblad.

– När vi lanserade sa vi att vi skulle ha ett 50-tal kanaler 2014, vi har faktiskt 400 kanaler nu i vårt nätverk. Så det har gått otroligt bra, säger Stina Honkamaa Bergfors.

– Vi har tidigare sagt att vi nu ska ha 10 miljoner visningar i månaden, men det kommer väldigt snart att istället handla om 50 miljoner visningar.

United Screens främsta svenska konkurrent är Splay, som startade av Vigor Sörman för mindre än ett år sedan och som MTG äger 35 procent av. Splay uppger att de är Sveriges största Youtube-nätverk med över 2,6 miljoner prenumeranter, och att nätverket varje vecka räknar in tre miljoner visningar.

Multi channel network-branschen är till stor del outforskad mark. Kritiker har ifrågasatt affärsidén, och menar att mediebolagen kan teckna avtal direkt med Youtube, utan kanalnätverk.

En annan fråga är om materialet fortsatt ska vara gratis för tittaren. Stina Honkamaa Bergfors:

– Vi är helt och hållet annonsörsfinansierade. Våra intäkter kommer, och ska komma, helt och hållet från annonsörer.

Ämnen i artikeln:

United Screens

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.