Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Stiltje på streamingmarknaden

Publicerad: 16 September 2013, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

SF Anytime går mot strömmen och tar andelar på den svenska streamingmarknaden, enligt en undersökning från MMS. Men Netflix är fortsatt störst.


Ämnen i artikeln:

ViaplayHBO NordicVoddlerNetflixMMS

Totalt uppgav 1 637 219 personer att de under årets andra kvartal hade tillgång till streamingtjänster från Netflix, Viaplay, Voddler, SF Anytime och TV4 Premium, som är de fem största aktörerna på den svenska marknaden enligt MMS. Dock ska man komma ihåg att flera personer kan ha tillgång till flera tjänster, vilket siffrorna inte visar.

Kvartalet dessförinnan var antalet som hade tillgång till streamingtjänsterna 1 543 906 personer.

Hypade HBO Nordic är så pass små att tjänsten faller utanför topp fem.

Allra störst på den svenska marknaden är Netflix, som under det andra kvartalet hade en andel på 8,1 procent – att jämföra med 7,6 procent det första kvartalet.

Voddler går från en andel på 2,1 till 2,2 procent.

Den största ökningen står dock SF Anytime för, som är den minsta tjänsten på topp fem. Tjänsten går från en andel på 0,6 procent till 1,3 procent.

Både TV4 Premium och Viaplay backar. TV4 Premiums andel sjunker från 1,2 procent till 1,1 procent. Som Dagens Media tidigare berättat ska TV4 biffa upp tjänsten. Bland annat ska sportmaterial från C More in i tjänsten.

Viaplay går samtidigt från 6,7 till 6,6 procent.

Steamingtjänsternas topp 5 enligt MMS

  Q2     Andel 9-99 år Antal 9-99 år Netflix 8,10% 687123 Viaplay 6,60% 559878 Voddler 2,20% 186626 SF Anytime 1,30% 110279 TV4 Premium 1,10% 93313   Q1     Andel 9-99 år Antal 9-99 år Netflix 7,60% 644708 Viaplay 6,70% 568361 Voddler 2,10% 178143 SF Anytime 0,60% 50898 TV4 Premium 1,20% 101796

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev