Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Startskott för IAB:s adblockers-kamp

Publicerad: 6 September 2016, 11:50
Uppdaterad: 6 September 2016, 12:10

Användarvänligare sajter ska minska användningen av adblockers. Nu börjar IAB Sveriges certifiering av ”annonsvänliga sajter”.


Ämnen i artikeln:

AdblockersIAB

IAB Sverige har aviserat krafttag för att minska användandet av adblockers bland svenska internetanvändare. Bland annat utreds möjligheten för publicister att blockera besökare som har adblockers installerade.

Ett första steg är dock att arbeta för mer användarvänliga sajter, med kortare laddningstider, färre autostarter och så få störande moment som möjligt.

Som Dagens Media tidigare berättat har IAB Sverige tagit fram rekommendationer för mer användarvänliga annonsmiljöer. Från och med september kommer förbundet börja dela ut certifikat, ett så kallat godkännande-sigill, till sajter som följer rekommendationerna.

- Med start 31 augusti har vi börjat samla in data från de publicister som är med i initiativet. Vi följer hur stor del av trafiken som kommer från adblockers-användare, och publicisterna rapporterar vilka åtgärder de vidtagit och vilka effekter det har fått, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.

Vad blir nästa steg?

- Vi behöver samla in uppgifter i ungefär en månad. I början av oktober ska vi kunna redovisa de första resultaten och dela ut de första sigillen. Förhoppningen är att kunna använda resultaten till att utbilda branschen till mer annonsvänliga sajter.

Vad talar för att annonsvänligare sajter får användandet av adblockers att minska?

- Med mindre tunga sajter och färre annonsformat som upplevs som tjatiga, räknar vi med att färre känner ett behov av adblockers. Flera andra länder håller på med liknande initiativ, vilket gör att det känns som att vi är på rätt väg, säger Charlotte Thür.

IAB:s riktlinjer i korthet

Display

Användarna ska ges möjlighet att stänga av funktionen för beteendebaserad reklam. Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines. Exkludering av störande annonsformat. Stängknapp på stora annonsformat. Fasa ut flash-baserat annonsmaterial. Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. Länkar för information till konsument.

 

Video

Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines. Användaren ska initiera start av video – därmed tar man avstånd från autostarter. Maxlängd för videoannonser. Maxfrekvens för videoannonser. Stöd för teknisk standard – VAST 4.0. Stöd för filmkoder. Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. Länkar för information till konsument.

Ämnen i artikeln:

AdblockersIAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev