Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Startar VR-center i Göteborg

Publicerad: 29 Augusti 2017, 05:05
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 14:07

"Det är viktigare än någonsin att göra rätt saker", säger Erik Arvedson.

De globala byråerna Sapientrazorfish och Digitas LBI startar upp VR-centret "Emerging experiences" i Göteborg.


Ämnen i artikeln:

VR

Det nya initiativet "Emerging experiences" ska samla spjutspetskompetens i Göteborg för att leda utvecklingen i den digitala världen. Tanken är även att hjälpa kunder att utnyttja teknologin på bästa möjliga sätt, oavsett om det handlar om marknadsföring eller intern utbildning.

Erik Arvedson på Digitas LBI, som är ansvarig för satsningen, berättar att man sedan tidigare startat upp ett center i Berlin och att ett center i London är på gång.

– Vi är runt 16 000 medarbetare globalt, i och med det är vi ett stort maskineri som kan bygga digitala saker som till exempel stora webbsystem av olika slag i stor skala. Men vad man vill bygga förändras snabbare och snabbare. "Emerging experiences" ska ligga i frontlinjen för att vara redo och bygga det man vill två år framåt i tiden, säger Erik Arvedson och fortsätter:

– Det har funnits olika "labs" i olika byråer i olika länder tidigare, men nu knyter vi ihop allt i en gemensam organisation för att bli starka och effektiva.

Varje center kommer ha olika fokusområden och fokus för satsningen i Sverige blir VR. Bakgrunden till det är en VR-kampanj för Volvo XC90 som gjordes för runt tre år sedan. Genom en VR-app lät man bilförare "provköra" den nya bilmodellen med hjälp av VR.

– Det blev startskottet och sedan dess har vi byggt upp stor kunskap inom området, säger Erik Arvedson.

Varför är den här satsningen viktig?

– För att vi och kunderna ska hänga med i den digitala utveckligen. Det är viktigare än någonsin att göra rätt saker. Sedan är vi många inom bolaget som är fascinerade av ny teknik. Det handlar både om att göra det vi tycker är roligt och det som kan stärka oss som byrå.

Hur stort skulle du säga att intresset är för VR och AR generellt bland era kunder?

– Vi upplever ett stort sug från de stora företag som vi jobbar med men ser man när gemene man har tekniken hemma hos sig, så ligger det nog ett antal år framåt i tiden.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.