Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Starkt uppåt för Minimedia

Schibsteds säljbolag Minimedia gick starkt uppåt 2011, visar företagets bokslut.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 18 September 2012, 04:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:11

Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Schibsted-bolaget Minimedia producerar och säljer annonser och digitala kundtidningar. Precis som för 2010 ökade företaget både sin omsättning och sitt resultat förra året.

Nettoomsättningen ökade från 51,3 miljoner kronor 2010 till 81,2 miljoner kronor 2011 och rörelseresultatet efter finansiella poster ökade från 10,2 miljoner kronor till 19,4 miljoner kronor för samma period.

"Verksamheten med digitala kundtidningar visar en fortsatt god utveckling, och vi ser ett ökat intresse från företag att synas med eget innehåll i olika kanaler", skriver Minimedia i sin förvaltningsberättelse.

– Många saker gick bra och stämde samtidigt, både vad gäller produktion och digitala kundtidningar, säger Maths Nilsson, vd på Minimedia, till dagensmedia.se.

Personalkostnaderna har ökat kraftigt, från 18,5 miljoner 2010 kronor till 26 miljoner kronor 2011. Medelantalet anställda har också ökat, från 35 till 44 personer.

– Det är en sak vi är glada för. Vi har kunnat nyanställa många journalister. Det är kul att många kunder uppskattar digitala kundtidningar, säger Maths Nilsson.

Hur ser det ut nu under 2012?

– Vi kan ju inte gå in på detaljer, men vi ser en tuffare konjunktur och marknad.

Styrelsen har föreslagit att lämna ut en utdelning på 8 miljoner kronor, vilket motsvarar 4 000 kronor per aktie.

Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.