Starkt resultat för Facebook

Uppåt för Facebook 2017 – samtidigt bekräftar Mark Zuckerberg att människor spenderar mindre tid på plattformen.

Facebook drog in drygt 40 miljarder dollar i annonsintäkter under förra året, enligt Facebooks årsrapport. Det innebär en ökning med hela 49 procent jämfört med 2016.

Samtidigt ökade Facebooks kostnader från runt 15 miljarder dollar till 20 miljarder, en ökning på 34 procent.

Det slutliga resultatet landade dock på en rejäl ökning. Från cirka 10,2 miljarder 2016, till cirka 15,9miljarder förra året – en ökning på 56 procent.

"2017 var ett starkt år för Facebook, men det var också ett svårt år. År 2018 fokuserar vi på att säkerställa att Facebook inte bara är roligt att använda, utan också är något gott för folks välmående och för samhället. Vi gör detta för att stärka meningsfulla kontakter mellan människor hellre än passiv konsumtion av innehåll. Redan förra kvartalet gjorde vi förändringar för att visa färre virala videos för att säkerställa att folk spenderade sin tid väl. Totalt så har vi gjort ändringar som reducerade tidsåtgången på Facebook med runt 50 miljoner timmar varje dag. Genom att fokusera på meningsfulla kontakter kommer vår gemenskap och vårt företag att bli starkare på lång sikt”, säger vd Mark Zuckerberg i rapporten.

Som Dagens Media tidigare rapporterat har Facebook uppdaterat sin algoritm, vilket innebär att användare kommer se mindre innehåll från publicister och annonsörer, och mer från vänner och bekanta. Förändringarna kommer medföra att människor spenderar mindre tid på plattformen.

Att Mark Zuckerberg medger att människor spenderat runt 50 miljoner färre timmar per dag på plattformen kan ses som ett tecken på att dessa förändringar gjorts tidigare än så. Något som de experter som Dagens Media talat med redan konstaterat.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-02-01 06.36Uppdaterad 2018-02-01 07.08

Ämnen i artikeln: