Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stark tillväxt för Minimedia – trots haveri i Norge

Publicerad: 15 Juli 2011, 04:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Minimedia, som säljer redaktionella annonser på webben, ökade intäkterna kraftigt förra året. Men Norgesatsningen havererade.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Det ökande reklambruset gör att efterfrågan på reklam som inte ser ut som reklam har exploderat de senaste åren. Och Minimedia, som producerar och säljer annonser i redaktionell skrud åt framför allt Schibsteds sajter, går som tåget.

Under 2010 drog bolaget in 51 miljoner kronor – en rejäl ökning från 2009, då siffran var 33 miljoner.

Rörelseresultatet ökade inte lika mycket, från 8,7 miljoner till 10,2 miljoner.

Minimedia förklarar den uteblivna vinstökningen med ”ökade struktur- och personalkostnader”, då man under 2010 har fokuserat på att bygga upp en säljavdelning samt etablera sitt nya format Mediaupdate. Minimedia har 35 (25)anställa.

Ägarna – Schibsted och de två grundarna Maths Nilsson och Lars Östling – plockar nu ut 6 miljoner kronor ur bolaget.

Lika bra gick inte Minimedias Norgesatsning, som lades ned förra året på grund av för höga kostnader.

”Detta väntas ha en positiv effekt på marginalerna under 2011”, skriver Minimedia i sitt bokslut.

Minimedias format har dock inte varit helt okontroversiella – Konsumentverket har de senaste åren tagit emot en strid ström av anmälningar från personer som anser att annonsmärkningen var otydlig och ett par annonser har fällts av Reklamombudsmannen.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.