Digitalt
Stark streamingtillväxt i Norden: Närmare 14 miljoner abonnemang tecknade
Publicerad: 2 december 2020, 12:15
Streamingmarknaden växer så det knakar i Norden, enligt ny statistik från Mediavision.
Foto: Getty Images
Nu har hushållen i Norden totalt tecknat närmare 14 miljoner streamingabonnemang, enligt statistik från analysföretaget Mediavision. Störst tillväxt har nylanserade Disney+ haft under hösten.
De senaste tolv månaderna har det tecknats ytterligare 3 miljoner streamingabonnemang i Norden. Totalt finns det nu 13,6 miljoner betalabonnemang tecknade för streamingtjänster, enligt ett pressmeddelande från Mediavision, med hänvisningen till en ny analys av den nordiska tv- och streamingmarknaden.
”Det som framför allt driver marknaden just nu är att hushållen skaffar allt fler tjänster” , skriver Mediavision i pressmeddelandet.
LÄS MER: Mitt i SVOD-kriget – marknaden redo för AVOD-satsningar
Merparten av abonnemangen är kopplade till globala och i synnerhet nordamerikanska streamingtjänster. Nära hälften tillfaller Netflix och Disney. Mest framgångsrik är Disney+ just nu och som introducerades i Norden under hösten.
Totalt har närmare 1,2 miljoner hushåll i Norden skaffat ett abonnemang från Disney+. Det motsvarar en hushållstäckning i regionen på 10 procent, enligt Mediavision.
”Detta gör Disney+ till den snabbast växande streamingtjänsten hittills och tar den omedelbart in på den nordiska top-5-listan, tillsammans med Netflix, Viaplay, HBO Nordic och C More”, skriver analysföretaget i pressmeddelandet.
Varje hushåll lägger i snitt 200 kronor i månaden på streaming
Men även de nordiska tjänsterna går bra och har sålt 5,6 miljoner abonnemang hittills.
Flest prenumeranter har Viaplay, vilket delvis beror på at tjänsten finns i alla fyra nordiska länder, enligt Mediavision. Bland de helt inhemska streamingkanalerna är TV2Play i Danmark störst, följt av TV2 Sumo i Norge.
Ett betalande streaminghushåll i Norden lägger omkring 200 kronor i månaden för i genomsnitt 2,1 tjänster. Och det senaste året har utgifterna ökat med cirka 10 procent, enligt Mediavision.
Undersökningen indikerar fortsatt stark tillväxt kommande månader, eftersom hushållen skaffar allt fler abonnemang, så kallad ”stacking”. Men tv-operatörernas växande utbud med egna streamingtjänster driver också på denna utveckling, tillägger analysföretaget.
LÄS OCKSÅ: Kraftig churn väntar streamingbolagen