Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Stark höst för morgonpressens sajter

Rekordhöga intäkter för dagstidningssajterna under fjärde kvartalet.


Publicerad 2012-02-17 07:36

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Morgontidningssajternas annonsintäkter ökade med 26 procent under fjärde kvartalet 2011, jämfört med samma period året före.

Intäkterna på storstads- och landsortstidningarnas sajter uppgick sammanlagt till 153 miljoner kronor, vilket enligt Internetbarometern är den högsta kvartalssiffran sedan mätningarna började 2007.

Storstadssajterna stod för 91 miljoner kronor och landsortssajterna för 62 miljoner.

- Sammantaget är det här en väldigt positiv utveckling för annonsintäkterna på nätet och innebär att annonseringen följer med den pågående strukturomvandlingen, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i pressmeddelandet.

För helåret 2011 ökade annonsintäkterna för morgonpressens sajter med 9 procent, jämfört med 2010.

Storstadssajternas annonsintäkter ökade med 14 procent medan landsortssajterna ökade med 3 procent.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.