Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Stark höst för morgonpressens sajter

Publicerad: 17 Februari 2012, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:32

Rekordhöga intäkter för dagstidningssajterna under fjärde kvartalet.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Morgontidningssajternas annonsintäkter ökade med 26 procent under fjärde kvartalet 2011, jämfört med samma period året före.

Intäkterna på storstads- och landsortstidningarnas sajter uppgick sammanlagt till 153 miljoner kronor, vilket enligt Internetbarometern är den högsta kvartalssiffran sedan mätningarna började 2007.

Storstadssajterna stod för 91 miljoner kronor och landsortssajterna för 62 miljoner.

- Sammantaget är det här en väldigt positiv utveckling för annonsintäkterna på nätet och innebär att annonseringen följer med den pågående strukturomvandlingen, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i pressmeddelandet.

För helåret 2011 ökade annonsintäkterna för morgonpressens sajter med 9 procent, jämfört med 2010.

Storstadssajternas annonsintäkter ökade med 14 procent medan landsortssajterna ökade med 3 procent.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev