Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stardoll: "Häpnadsväckande dom"

Publicerad: 6 december 2012, 13:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Dagens dom får långtgående effekter för onlinespel och communities, enligt Stardolls vd Mattias Miksche. "Jag undrar om domstolen själva förstår vad domen betyder", säger han.


Dagens dom i Marknadsdomstolen förbjuder ungdomscommunityn Stardoll att uppmana till köp av produkter på sajten.

Domen innehåller bland annat ett förbud från att skicka digital direktreklam till ungdomar, vilket Stardolls vd Mattias Miksche hävdar att man inte har gjort.

– Domstolen likställer oönskad direktreklam med inboxen i ett community där du själv är medlem och har loggat in. Det är häpnadsväckande, säger Mattias Miksche om domen, som han menar får långtgående konsekvenser för alla onlinespelbolag och även communities som Facebook.

– Vi fälls för att vi skickar information om nya produkter till våra egna medlemmars inboxar, om inte föräldrarna har godkänt. Det måste innebära att alla som kan tänkas ha användare som är under 16 år, inte kan informera om nya produkter. Det skulle till exempel betyda att Angry Birds eller Word of Warcraft inte får informera om nya nivåer eller vapen till sina användare, eller att Facebook-användare under 16 år inte får ta emot några kommersiella meddelanden alls.

Marknadsdomstolen förbjuder även Stardoll från direkta köpuppmaningar om produkterna på sajten. Däremot skriver man i domen att det inte är förbjudet att sälja produkterna.

– Våra medlemmar får köpa våra produkter, men hur det ska gå till är ett stort frågetecken eftersom vi inte får berätta om det, säger Mattias Miksche.

Vänder du dig mot innehållet i Marknadsföringslagen eller mot domstolens tolkning av den?

– Jag tycker att rätten tolkar lagen helt fel när de likställer meddelanden från en tjänst man är medlem i med oönskad direktreklam. Man undrar om de själva har förstått vad det är de säger med sin dom.

Marknadsdomstolens dom kan inte överklagas.

– Vi vädjade på förhand till Marknadsdomstolen att om vi fälldes skulle de informera oss om hur vi ska göra istället, vilket de inte har gjort. De säger att vi får sälja produkter, men inte hur vi får göra det så just nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra, säger Mattias Miksche.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.