Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Stardoll gav Dove 180.000 medlemmar

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Doves första intåg i virtuella världar med "Campaign for real beauty" gav mersmak för Unilever. "Vi kommer att fortsätta använda den här typen av kommunikation i framöver" säger Maria Friberg, nordisk varumärkschef på Unilever.


Tillsammans med Mindshare genomförde Unilever under april en kampanj för sitt varumärke Dove på svenskstartade Stardoll.

- Vi gjorde en klubb som vi kallar för Dove Wonderful där vi försöker inspirera tjejer att själva fundera på frågorna om skönhet och utseende, att man ska känna att man duger som man är och att det är mycket annat som är viktigare än utseende för att må bra, säger Maria Friberg.

Kampanjen gav 180.000 medlemmar. 11.000 av dem är svenskar.

- Vi tycker det är fantastiskt bra att det blev så många. Vi ser det som extra viktigt att nå just den målgruppen som finns på Stardoll med unga tjejer, säger Maria Friberg.

Medlemmarna i klubben uppmanades också att dela med sig av sina åsikter i skönhetsfrågor. 4.977 av de svenska medlemmarna deltog i diskussionerna.

- Vi tycker det är betydelsefullt för Dove att kunna föra dialogen i ett forum där frågan om självakänsla inte tas upp annars. Via dialogen på Stardoll kommunicerar vi inte till användarna utan med dem, säger Eva Bodeceker Thunborg, kundansvarig på Mindshare.

Kampanjen på Stardoll, som pågick under tre veckors tid, är en del i Doves "Campaign for real beauty" som drog i gång 2005 för att visa på alla alla duger oavsätt utseende och ålder.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.