Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Starcom tappar tv-chef till Adtoox

Publicerad: 17 Augusti 2011, 06:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Adtoox, som levererar systemet som hanterar digital överföring av reklam till tv-kanalerna, har rekryterat ytterligare en tv-chef från en mediebyrå.


Ämnen i artikeln:

IUMStarcom

Adtoox startades i maj 2007 av Emil Brolin, som tidigare varit tv-chef på mediebyrån IUM samt Oskar Milton, även han från samma byrå.

Förra sommaren rekryterade Emil Brolin sin efterträdare på IUM, Jakob Hultman.

Nu har Adtoox alltså rekryterat Niklas Bellander, som senast kommer från rollen som tv-chef på Starcom.

– Det känns jättespännande att han ska börja. Utvecklingen har gått väldigt fort för oss och digitala medier är vår största nya satsning. Därför passar Niklas otroligt bra. Han har ett enormt driv och mycket kreativa idéer, säger Emil Brolin till dagensmedia.se.

Niklas Bellanders nya jobb blir att ansvara för den digitala affärsutvecklingen. Emil Brolin berättar att det gick fort för andra medier att komma in med förfrågningar och att Adtoox nu lägger mycket fokus på att bland annat sjösätta sina reklammätningar.

– Vi har en lösning klar och eftersom vi levererar hundra procent av alla reklamfilmer till nätet, har filmerna och genererar de unika identifikationsnumrena är det enkelt att vara parten som hanterar mätningen.

Du verkar ha en förkärlek för att rekrytera från mediebyråerna, är det en slump?

– Slump, tja jag vet inte. Det faller sig väl ganska naturligt eftersom jag själv kommer därifrån. Mediebyråerna sitter ju som spindeln i nätet och har den dagliga kontakten med annonsörer, medierna själva och reklambyråerna. Så det faller sig helt enkelt naturligt. Sedan finns det givetvis massor med kompetent personal på andra håll. Men jag har sett vad Niklas har gjort och vi ville absolut ha honom.

Du tror inte mediebyråerna blir kinkiga för att du snor deras chefer?

– Det hoppas jag givetvis inte. För att få den kompetensen vi behöver måste vi ta folk från branschen, det är så det funkar. Folk hoppar ju mellan bolagen hela tiden och det är det som utvecklar branschen och håller den levande. Skulle man vägra flytta på sig skulle branschen stå stilla. Så nej, jag tror inte att mediebyråerna blir kinkiga, säger han och skrattar.

Adtoox har nu 19 anställda jämfört med förra året då antalet anställda uppgick till 9.

Niklas Bellander tillträder i slutet av augusti.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IUMStarcom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.