Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stampen säljer Mobiento

Publicerad: 13 Maj 2015, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

UPPDATERAD. Stampen vill fokusera på sin kärnverksamhet. Därför ska Mobiento nu säljas, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

MobientoStampen

Stampen har ägt mobilbyrån Mobiento sedan 2009. Nu kan Dagens Media avslöja att bolaget har valt att avyttra byrån.

– Det är en del av den plan som vi har jobbat med sedan ett par år tillbaka. Vi vill fokusera på de saker vi tycker att vi är bra på och satsa framåt. Det finns bättre miljöer för Mobiento att fortsätta utvecklas i, säger Stampens vd Martin Alsander till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har ägt flera liknande verksamheter som har avyttrats av samma anledningar. Det här följer den strategi vi har och vi ska lägga fokus på våra två affärsområden som är media och industri. Det är inte vår affärsmodell att driva konsultbyråer.

Stampens köp av Mobiento gjordes från den tidigare huvudbyrån Edda Media. Syftet var att Stampen ville förstärka sitt erbjudande i de mobila kanalerna.

– Vi ser hur den mobila kanalen ökar i allmänhet och vilken effekt den kan ha för företag som vill kommunicera med både nuvarande och potentiella kunder. Det i kombination med att Mobiento är den ledande aktören i Norden gör affären intressant för oss, sa Stampen Media Partners dåvarande vd Pelle Mattisson då.

När Dagens Media når Mobientos grundare och vd Fredrik Oscarson påstår han sig inte känna till affären.

– Det här var mer än vad jag visste. Jag kan inte kommentera något än så länge. Jag kan ringa tillbaka till dig när jag vet vad Martin Alsander har sagt, säger han till Dagens Media.

Efter att Dagens Media har publicerat artikeln ringer Fredrik Oscarson upp.

– Som du säkert förstår händer sådana här processer inte över en natt. Jag kan bekräfta att det här har pågått en tid tillbaka men jag kände inte till att Martin Alsander skulle kommentera det, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Visionen är att Mobineto ska säljas för att vi ska kunna utvecklas på bästa sätt. Jag håller med om att Stampen kanske inte är de bästa ägarna av en kreativ digital konsultbyrå. Det finns olika idéer om vilka de potentiella köparna kan vara, men det är en process som pågår. Fortsättning följer, det är en spännande tid.

LÄS MER:

 

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MobientoStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.