Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Stampen Media Group köper Rodeo

Stampen köper modemagasinet Rodeo, kan Dagens Media berätta. Målet är att stärka greppet kring annonsörer som vill nå en ung målgrupp.


Publicerad 2013-05-16 07:18
Uppdaterad 2015-12-06 13:45

Ämnen i artikeln:

Devote

Dela artikeln:

Rodeo lanserades 2004 och har blivit en stark aktör i den svenska modevärlden. 2011 utsågs magasinets sajt till Sveriges bästa digitala tidskrift och snart lanserar Rodeo också en ny version av sin sajt.

I dag kan Dagens Media berätta att Rodeo alltså köps av Stampen Media Group som i och med förvärvet blir ägare till såväl varumärket Rodeo samt magasinet Rodeo, som ges ut två gånger om året, samt rodeo.net.

Målet med förvärvet är att stärka Stampen Media Groups grepp kring annonsörer som vill nå en ung målgrupp på nätet. Samtidigt kompletterar köpet Stampen Media Groups digitala portfölj med varumärken som Bröllopstorget, Familjeliv och Devote.

Det berättar Devotes vd Staffan Ekberg.

– Vi har kontinuerlig dialog med olika aktörer på marknaden och har under en tid diskuterat ett förvärv med Rodeo. Rodeo kompletterar vår övriga portfölj med sin något tyngre modebevakning och profilerade bloggare, säger han till Dagens Media.

Lisa Corneliusson är chefredaktör på Rodeo:

– Jag tycker det är superkul, verkligen. Det är en chans för Rodeo att utvecklas inom Sverige och internationellt, och göra det vi gör ännu bättre, säger hon till Dagens Media, säger hon till Dagens Media.

Är det av den anledningen ni valt att sälja bolaget?

– Precis, Stampen jobbar bra digitalt och har en dynamisk syn på utveckling. Det ska bli väldigt roligt att få ingå i deras nätverk.

Hon poängterar att Rodeo inte kommer att få någon ny redaktionell inrikting i och med förvärvet.

– Vi fortsätter på samma spår och förstärker bara det vi gör. Rent praktiskt innebär det ju att vi tar med oss verksamheten till ett nytt kontor. För oss är det en chans att realisera idéer som vi har haft och som har krävt mer resurser.

Säljare är Keynote Media Group.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.