Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Stampen köper Devote.se

Stampen Media Partner tar över skönhetssajten Devote.se. "Målgruppen är superspännande för oss", säger vd Pelle Mattisson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Juli 2010, 11:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:45

Ämnen i artikeln:

Stampen Media PartnerStampenDevote.se

Bloggportalen Devote.se var den snabbast växande sajten förra året, enligt Kia Index. Över 70 000 personer, främst unga kvinnor, bloggar om mode och skönhet på sajten som har över 400 000 unika besökare i veckan.

– Devote.se har utvecklats väldigt bra och attraherar en spännande och aktiv målgrupp på nätet, säger Pelle Mattisson, vd och affärsområdeschef på Stampen Media Partner.

– Och på ett sätt som Stampen gillar, fortsätter han. Vi gillar sajter som skapats på användarnas egna villkor.

Stampen Media Partner äger sedan tidigare Familjeliv.se, Svenskafans.com, Odla.nu, Brollopstorget.se och Katshing.se.

– Devote.ses målgrupp med unga tjejer är superspännande för oss. Den kompletterar de övriga sajterna och är väldigt attraktiv för annonsörerna. Vi ser stora möjligheter att göra affärer med den här målgruppen.

Säljare är Andreas Lind och Fredrik Killian, som grundade Devote.se 2006.

– Exakt hur affären är uppbyggd vill jag inte brätta, men grundarna har inte kvar något direkt ägande i sajten. Däremot finns det en modell för hur de ska få del i utvecklingen av sajten, säger Pelle Mattisson, som inte vill berätta hur mycket de betalade för sajten.

– Både på grund av företagshemligheten, men även av respekt för att säljarna är privatpersoner.

Staffan Ekberg är vd på Devote.se.

– Vi sökte en större aktör som kan hjälpa oss att ta bolaget till nästa nivå. Det kommer att hända mycket både i erbjudandet till annonsörerna och för användarna, säger han.

Samtliga fem medarbetare följer med till Stampen, men om det blir en flytt även fysiskt är inte klart ännu.

– Vi gör den här affären för att stärka bolaget och den resan vill jag vara med på, säger Staffan Ekberg.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.