Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stampen får minst 4 miljoner för Svenskafans

Publicerad: 12 November 2014, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där varumärkena SvenskaFans.com, systersajten FanTV.se samt Golfing.se och SvenskaRaceFans.com ingår.


Köpeskillingen är 4 miljoner kronor i dag samt en tilläggsköpeskilling baserat på nästa års resultat.

Genom affären fördubblar Traveas sin omsättning och antal anställda. 2015 kommer bolaget omsätta 30 miljoner och hantera omkring 50 miljoner kronor i bruttoomsättning.

– Vi tar över hela organisationen, med samtliga varumärken, medarbetare och befintliga samarbeten, säger Gustaf Karling, vd på Traveas, till Dagens Media.

– Vi kommer inte göra några större förändringar, varför ändra ett fungerande koncept?

Traveas är i dag framför allt stora inom golf- och tennismedier, och är mediepartner till både Svenska och Norska Golfförbundet och Svenska Tennisförbundet.

– Vi vill vidareutveckla verksamheten och växa som sportsmedia, både med annonsföräljning och redaktionellt ansvar. Stampen Sports Media är en bra pusselbit som ökar vår räckvidd och breddas oss till även fotboll, hockey och bandy, säger Gustaf Karling.

Vad betyder affären för annonsörerna?

– Vi ser möjligheter till synergier mellan våra sajter och kommer på sikt att kunna utveckla starka paket för annonsörer som är ute efter en idrottsintresserad publik. Även på contentsidan finns det möjlighet till synergier, med samarbeten kring exempelvis rättigheter och rörligt material.

För Stampen är försäljningen en del i den pågående renodlingen av verksamheten, med större fokus på kvinnliga målgrupper.

Stampen Sports Medias vd Mathias Resare följer med till Traveas.

– Traveas är en bra köpare inte minst för Svenska Fans, som har ett tydligt eget plattformstänk. Det passar bra att inte vara knuten till något av de stora mediehusen, säger Mathias Resare till Dagens Media.

Stampen Media Sports fortsätter sina lokala avtal med exempelvis Göteborgs-Posten, och även samarbete med Stampens utvecklingsbolag Mkt Media, som har en annonsbörs med Stampens och Mittmedias digitala sajter, fortsätter efter affären.

– Räckvidden är 1,5 miljoner unika sportfans varje vecka, och med Traveas besökare blir det omkring 1,8 miljoner, säger Mathias Resare.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.