Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stampen: "Det handlar inte om ett förvärv"

Publicerad: 4 december 2012, 08:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Stampen räddar nedläggningshotade eurosport.se. Men något förvärv är det inte tal om enligt Stampen Sport Medias vd Mathias Resare.


Ämnen i artikeln:

StampenEurosport

Det var Eurosports huvudkontor i Paris som i höstas tog beslutet att skrota eurosport.se i dess nuvarande form. Ett besked som inte var helt överraskande då sajten gått med förlust sedan lanseringen för fem år sedan.

I dag stod det dock klart att sajten räddas av Stampen som går in som ny samarbetspartner. Enligt det nya avtalet, som börjar gälla 1 januari nästa år, kommer Stampen både att sköta det redaktionella arbetet och annonsförsäljningen.

– Vi tycker att det finns en potential i eurosport.se som vi vill bidra till att utveckla kommersiellt. Det är den främsta anledningen till att vi inleder det här samarbetet, säger Mathias Resare, vd på Stampen Sport Media, till dagensmedia.se.

Han vill dock poängtera att det inte handlar om något förvärv.

– Bägge parter finansierar det här och bägge parter har möjlighet att få ta del av vinsten. Det är ett samarbete helt enkelt.

Hur stor del av vinsten tillkommer er?

– Den siffran är inte publik, det är en affärsöverkommelse.

Förhoppningen är att samarbetet ska göra eurosport.se till en bredare nationell sportpublicist.

– I dag gör eurosport.se det väldigt bra i många sporter men vi tror att de har drabbats av ett kännedomsproblem. Där tror jag att vi kan hjälpa till.

Samtidigt kommer sajten att bredda Stampen Media Groups annonserbjudande.

– Vi kommer att få en mycket större portfölj som både är bra för oss och dem.

Samarbetet innebär också att eurosport.ses redaktionschef Mattias Karlsson anställs av Stampen Sports Media.

– I dagsläget är det enbart Mattias som vi anställer men sedan kommer han få bygga sitt team och vilka det blir är inte klart än.

Hur kom ni på idén till det här samarbetet?

– När vi fick informationen om att Eurosport hade planer på att lägga ner verksamheten i Sverige presenterade vi den här idén för dem. Det ledde till samtal och har nu resulterat i det här samarbetet.

Sedan tidigare driver Stampen Sports Media bland annat autosport.se och svenskafans.se.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

StampenEurosport

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.