Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Staffan Slörner rasar mot cookie-lagen

Publicerad: 10 Mars 2011, 13:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Nästa vecka väntas regeringen lämna förslag till riksdagen om en ny cookie-lag. Samtidigt rustar branschen för en motoffensiv. – Ett fullständigt idiotiskt förslag, säger Staffan Slörner på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerCharlotte ThürIAB

Det är ett nytt direktiv från EU som tvingar webbanvändare att aktivt acceptera cookies innan de kan placeras på datorn, som har väckt branschens vrede. Med hjälp av just cookie-filer kan nämligen onlinemedier spara information om användarens beteende och på så sätt anpassa innehåll, funktionalitet och reklam efter användaren. Bakgrunden till det nya EU-direktivet är att skydda webbanvändares integritet.

– Jag tycker personligen att det här är fullständigt idiotiskt. Politikerna borde skämmas över att fatta ett beslut som berör så mycket pengar baserat på en så låg kunskapsnivå. Det är hopplöst att få ut integritetskränkande information ur en cookie så det här gör bara att konsumenterna bombareras med irrelevant reklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Utan cookies blir det svårare för annonsörer att nå rätt målgrupper och för onlinemedierna kan det bli kostsamt att både förlora intäkter för målgruppsanpassad reklam och att anpassa sajt-funktionaliteten efter nya direktiv.

– Det här handlar om stora kostnader för sajterna och som användare blir du störd hela tiden. Det här påverkar också svenskt näringsliv eftersom det begränsar hur de kan marknadsföra sig, säger Charlotte Thür, vd på internetbranschorganisationen IAB.

Nästa vecka väntas regeringen lämna ett lagförslag om cookies-hanteringen till riksdagen. Om allt går enligt plan ska den nya lagen träda i kraft i juli.

IAB gör en motoffensiv och samlar de stora onlineaktörerna och branschorganisationerna på tisdag nästa vecka. Målet är att bilda en projektkommitté och samla in pengar till en projektledare som kan driva frågan från branschhåll.

– Vårt spår på IAB är att få till en kommitté som ska hjälpa branschen genom att ta fram ett självregleringsunderlag. Sen hoppas vi att de stora aktörerna på sin sida kan försöka påverka politiker med hjälp av sina upparbetade kanaler och pr-byråer, säger Charlotte Thür.

Staffan Slörner på Sveriges Mediebyråer är ändå inte orolig över mediebyråernas verksamhet eller annonsörernas framtid på nätet.

– Vi anpassar oss oavsett vad som händer. Tar de bort cookies hittar vi andra sätt för annonsörer att nå målgrupper med relevant information. Risken är bara att det är sämre sätt än politikerna hade tänkt sig.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.