Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Stadsmissionens viralkampanj – hemlösa banners

Publicerad: 23 Februari 2011, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Stadsmissionen uppmanar nu sajtägare, bloggare och medier att adoptera en hemlös banner.


Ämnen i artikeln:

Stockholms StadsmissionGarbergs

Reklambyrån Garbergs står bakom Stockolms Stadsmissions nya digitala kampanj som smyglanserades under tisdagen.

Navet i kampanjen är hemlosabanners.se – där alla som har en internetsajt kan välja en hemlös banner och ge den tak över huvudet på sin egen sajt.

– Stadsmissionens utmaning är att ständigt hitta samarbetspartners som stöder deras verksamhet. Vi uppmanar nu alla som har en sajt att ge en banner tak över huvudet, säger Mattias Dahlqvist, ad på Garbergs.

Från början är bannern grå och kall. Men ju längre tid den får tillbringa i värmen hos en sajt, och ju fler som klickar på den, desto varmare blir färgsättningen.

Kampanjsajten är även medvetet ”eländig och grå” för att man ska vilja ta hand om de hemlösa annonserna.

De adopterade banner-annonserna länkar vidare till Stockholms Stadsmissions hemsida där besökaren kan ge en gåva.

Ett räkneverk på varje banner visar hur länge den har varit omhändertagen, och på kampanjsajten visar en topplista vilken sajt som tagit hand om sin banner längst.

– Vi vill på så sätt skapa incitament för att sajterna ska behålla bannern så länge som möjligt.

För att sprida kampanjen ska direktmarknadsföring mot mediehusen genomföras. Men målet är att kampanjen, som har noll mediebudget, ska spridas av egen kraft.

– Vi lade upp sajten igår och den har redan haft över tusen besökare. Över 50 sajter har redan adopterat en banner. Den sprids som en löpeld.

Projektet är framtaget av Garbergs Reklambyrå, Stopp och Bannerboy. Webb- och mobil-tv-leverantören Qbrick står för hostingen av banners.

 

ARBETSGRUPPER:

Garbergs

Mattias Dahlqvist, ad Hampus Mattsson, copy

Magnus Hällstén, digital director Jacob Frisk, formgivare Petter Ödéen, creative Director Pernilla Berg, projektledare Birgitta Samuelsson, produktionsledare Sofie Normén, Praktikant (produktionsledare) 

Magdalena Kowalczyk, produktionsledarassistent

 

Stopp (produktionsbolag)

 

Bannerboy

Martin Lindelöf, flash Erik Olsson, projektledare

PR Goodybag Karolina Israelsson & Katrin Ludvigsson

Ansvariga Stockholms Stadsmission: Sandra Axell, projektledare kommunikation och insamling Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef Naomi Tesfay, praktikant

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.