Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Stadig uppgång för Europeisk annonsering

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Sök och epost är kanalerna som Europeiska marknadsförare vill öka mest under 2009. Sponsorskap och annonsnätverk släpar efter i utvecklingen bland de digitala kanalerna.


European Interactive Advertising Association, EIAA, spår en uppgång på 18 procent för medieinvestineringar på internet i år i Europa. De svenska investeringarna har dock börjat negativt. Enligt IRM:s siffror för första kvartalet i år har internetinvesteringarna backat med drygt tre procent.

Men EIAA tror att de närmsta tre åren kommer betyda uppgångar för internetinvesteringarna. I år är den stora vinnaren sök. 64 procent av de tillfrågade marknadsförarna säger att de planerar att öka sina sökinvesteringar i år. Nästan varannan tänker öka sin epost-marknadsföring och drygt fyra av tio vill öka inom display.

Minst ökning spås inom radannonsering där åtta procent vill öka. Annonsnätverk och beteendestyrd annonsering vill en av fyra öka inom.

På global basis har Ad Media Partners frågat seniora marknadsförare om hur de tänker fördela sina digiala pengar 2009. Sociala medier väntas öka mest, 77 procent säger att de vill öka sina investeringar här med bara 11 procent planerar att minska. Sök, mobilannonsering, och beteendestyrd annonsering vill mellan sju och åtta av tio öka under året.

Traditionell displayannonsering är det område som flest marknadsförare vill dra ner på, 45 procent säger att de ska minska medan 26 procent vill öka displayinvesteringarna.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.