Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sprinkle får nya kunder

Webb-tv-verktyget Sprinkle finns nu på nio svenska tidningssajter och har ambition att växa.

Helen Preutz


Publicerad: 19 Juni 2013, 09:41
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:42

Ämnen i artikeln:

göteborgsposten

I slutet av februari berättade Dagens Media att Göteborgs-Posten som första kund testat webb-tv-verktyget Sprinkle.

Sedan dess har fler medier anslutit sig. Bland de senaste tillskotten finns Hallandsposten, Bohusläningen, och Skånska Dagbladet.

Vd:n Magnus Hultmans målsättning är att samarbeta med majoriteten av alla svenska tidningar inom tolv månader.

– Genom att dela innehåll, räckvidd och intäkter skapar vi volymer som gör att vi äntligen kan få fart på ekonomin i webb-tv-Sverige, säger han i ett pressmeddelande.

Hans ambition är att skapa Sveriges största nätverk för onlinevideo.

– Idag är videomarknaden fragmentiserad, bortsett från ett fåtal jättar. Men många små kan tillsammans bli väldigt stora, och på det sättet erbjuda annonsörerna en oöverträffad räckvidd.

Sprinkles plattform bygger på så kallad kontextuell publicering av video. Alla artiklar som publiceras på tidningssajterna analyseras och matchas mot videorna i Sprinkles lager. Därefter publiceras de mest relevanta klippen i direkt anslutning till respektive artikel.

Bland videoleverantörerna finns bland annat Nyhetsbolaget, ABC News, Eurosport och Skånska Dagbladet.

Ämnen i artikeln:

göteborgsposten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.