Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Spring bort mormors bullar med Ikea

Publicerad: 28 september 2010, 11:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Kondis och bakverksrecept är temat i Ikeas kampanj för nya vitvarukollektionen, signerad Forsman & Bodenfors.


Ikea lanserar en ny vitvarukollektion och släpper samtidigt bakboken ”Hembakat är bäst” som ska fungera som dragplåster för att locka kunder till varuhusen. Möbeljätten delar ut 50 000 exemplar av boken gratis till varuhusbesökare som passerar köksavdelningen under kampanjen.

– Vi ville koppla ihop Ikeas kök med det kanske godaste som man kan skapa i kök, nämligen bakverk. Kampanjens hubb är bakboken med 30 klassiska mormors-recept som vi presenterar på ett lite annorlunda sätt med inspiration från stilistiska modebilder och japansk minimalism, säger Staffan Lamm, ad för projektet på Forsman & Bodenfors.

De som är sugna på bakverk, men inte på att dra på sig ytterligare kilon kan ta hjälp av kampanjens tillhörande Iphone-app ”Ikea Kondis”.

– Den går ut på att du kan springa bort bakverken. En kanelbulle blir fyra kilometer i spåret - och en prinsesstårta ganska många kilometer, säger Staffan Lamm.

Den som springer bort flest bakverk under kampanjmånaden vinner ett kök. Kökskampanjen rullar även som annonser på webben, i print och tv under månaden.

Byråfakta

Client: IKEA, Joel Iden

Agency: Forsman & Bodenfors

Art director: Christoffer Persson, Staffan Lamm

Copywriter: Fredrik Jansson och Anders Hegefors

Projektledare: Susanna Fagring

Produktionsledare: Ewa Edlund

Web producent: Eva Råberg

Retusch: Henrik Lagerberg

App produktionsbolag: Mad in Sweden

Photographer: Carl Kleiner

Stylist: Evelina Bratell

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev