Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Publicerad: 18 oktober 2021, 06:19

I dag inleds Dagens Medias temavecka om sociala medier, och det finns mycket att se fram emot.

Uppkomsten av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Tiktok har fått stora effekter på såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Samtidigt har plattformarna blivit en arena för trollfabriker och spridandet av fake news. I dag drar Dagens Medias temavecka om sociala medier igång.


Ämnen i artikeln:

Tema: sociala medierFacebookLinkedinTiktokMetaverseDigitala temaveckor

Att i princip alla i Sverige skulle komma att använda någon form av social plattform i någon större utsträckning var rätt svårt att tänka sig när Facebook tog sina första trevande steg in på den svenska marknaden 2006. 

I dag använder svenskarna flertalet sociala medietjänster varje dag. Dagens Media reder ut hur användandet av de största plattformarna faktiskt ser ut – och hur det har förändrats under pandemin. 

Hur kommer egentligen sociala medier-landskapet att utvecklas framöver? Innan Mark Zuckerberg fick Wall Street Journal-granskningen i sitt knä, hade han påbörjat sitt missionerande om ”Metaverse”.

Sci-fi-begreppet Metaverse syftar till ett nytt tredimentionellt internet, som Facebook vill gå i bräschen för. Inom 10 till 15 år är den fulla upplevelsen av nya 3D-Facebook på plats, enligt Sverigechefen Sam Rihani, som även berättar om hur det var att vara bland de först anställda på bolaget.

Men innan bolaget når målet om ett Metaverse, ska fighten tas med myndigheter på båda sidor om Atlanten, som kämpar för att få de svällande techjättarna under kontroll. Dessutom ökar medvetenheten kring digital integritet, och sociala medier-uppstickare som Tiktok vinner allt mer mark. Och kan man lita på Facebook som en av byggherrarna av det nya internet?

Sociala medier blir dessutom en allt viktigare arena för politiker och de politiska partierna, både som annonskanal och för att sprida sitt budskap. Det är en relativt ofiltrerad väg till att ut till väljarna. 

Men den tidigare amerikanske presidenten Donald Trump missbrukade sociala medier till den grad att han portades från både Facebook, Twitch och Twitter. Fake news, trollfabriker och Cambridge Analytica-skandalen kastar en skugga över de sociala plattformarnas roll som dagens öppna torg.

Och nästa år är det val i Sverige. 

Vilka lärdomar har Facebook dragit från de senaste årens val i världen, och hur ser man på plattformens roll i det kommande svenska valet? Dagens Media talar med både Facebook och experter, om politiska val, trollfabriker och politikernas tilltro sociala medier.

Sociala medier är också en viktig kanal för svenska mediehus, även om Facebook verkar ha spelat ut sin roll. Dagens Nyheters Martin Jönsson, Aftonbladets Martin Schori och professorn Richard Wahlund berättar om mediernas och redaktionernas förhållande till sociala medier – och hotet mot nyhetsjournalistiken.

Digitala medier och framväxten av sociala plattformar har dessutom förändrat annonseringen i grunden. Nu går i princip allt att mäta ner till minsta detalj, men oberoende mätaktörer släpps inte in. Problemet kring mätningar har nu under hösten ytterligare hamnat i skottgluggen, på grund av att Facebook fått problem med att leverera korrekt uppföljning efter Apples uppdatering till IOS 14.5. Annonsörer får därmed svårt att avgöra hur effektiva deras Facebook-annonser varit. 

Dagens Media ber tre experter att lista fallgroparna att undvika när man utvärderar sina kampanjer i sociala medier.

Dessutom: Liv Sandberg om Tiktoks plan för Norden, Tiktok-stjärnorna Elvir Aljicevic och Fanny Ahlfors om vägen till framgång och vilket innehåll fansen och annonsörerna vill ha – och så tar vi ett snack med Linkedins Lisa Gunnarsson.

Utöver det avslöjar ett gäng lokaltidningar, men också Expressens och Aftonbladets sociala medier-experter, vilka strategier som är viktigast för dem i arbetet på sociala medier.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.

Sociala medier: Här är alla artiklar från temaveckan

Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Framtiden för sociala medier – en ny virtuell värld? 

Sam Rihani om Facebooks bygge av nya internet: ”Metaverse kan nå full potential om 10 år”

Kartläggning: Så ser användandet av sociala medier egentligen ut

Relationen mellan mediehusen och nätjättarna under förändring – Facebook alltmer marginaliserat
De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”

Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier

Därför måste alla bli bäst på sociala medier: ”Tiktok har fantastiska fördelar – men målgruppen är extremt kräsen”

Tiktok kopplar greppet om Norden – här är planen

Trollfabriker, falska påståenden och Cambridge Analytica – snårig politisk väg på sociala medier

Tre globala trender som formar Linkedin: ”Vi pratar om det som kommer om fem år”

Så jobbar kvällstidningarna med sociala medier – här är Expressens och Aftonbladets strategier

Trafikdrivande, relationsskapande och varumärkesbyggande – mediehusen om sitt sociala medier-arbete

Från småbolag till nätjättar – Dagens Media tecknar bilden av ett sociala medier-landskap under förändring 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev