Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotlight-grundaren om sitt nya bolag

Publicerad: 17 April 2013, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Axel Lagerbielkes nya "opinionsinstitut" Opinion Stockholm startades för en månad sedan, och deras undersökningar har sedan dess synts i flera medier.


I början av mars startades Opinion Stockholm av Spotlight PR-grundaren Axel Lagerbielke, tillsammans med Lars Andersson.

Företaget, som de kallar för ett "opinionsinstitut", har fått med flera av sina undersökningar som bas för medierapportering under sin första månad.

En opinionsundersökning av Opinion Stockholm om biltullar på Essingeleden var exempelvis med i gårdagens Mitt I-tidningar.

– Tanken är att det ska bli ett institut för opininionsbildning för stockholmarna. Vi har en panel av stockholmare som får föra fram sina åsikter till politiker och beslutsfattare, säger Axel Lagerbielke, grundare av Opinion Stockholm till Dagens Media.

Panelen, som består av tusentals personer från Stockholmsområdet som anmält sig, får svara på frågor om ämnen som de även själva får vara med och ta fram.

– Det finns ett behov någonstans av en dialog mellan politiker och kommunal nivå i Stockholm.

Företaget kommer att genomföra undersökningar på uppdrag kommuner, och ska ha en "oberoende approach".

Axel Lagerbielke menar att det är viktigt att det finns en löpande politisk dialog, även mellan val-perioder. Det är där Opinion Stockholm ska komma in.

– Vi är nöjda med starten, och kommer fortsätta kötta på med fler undersökningar.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.