Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotifys reklambolag ökar intäkterna

Publicerad: 31 Juli 2015, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Spotifys bolag för reklamförsäljning ökar omsättningen.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Under 2014 ökade Spotify Sweden AB – Spotifys bolag för reklamförsäljning – sin omsättning från 1,28 miljarder kronor till 1,61 miljarder kronor. Det visar bokslutet som kommit in till Bolagsverket.

Rörelseresultatet hamnade på 5,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,3 miljoner kronor 2013.

Resultatet efter finansiella kostnader var minus 7,1 miljoner kronor, jämfört med minus 1,4 miljoner året innan.

I bokslutet skriver Spotify:

"Antalet betalande användare av musiktjänsten Spotify fortsätter att öka och därmed även intäkterna från den delen av verksamheten. Annonsintäkterna påverkas till viss del negativt av detta men ligger ändå på samma nivå som föregående år."

Historiskt sätt har majoriteten av Spotifys totala intäkter legat i det svenska moderbolaget Spotify AB. Det bokslutet har ännu inte kommit in till Bolagsverket. Förra året slarvade Spotify AB med sin rapportering till Bolagsverket och lämnade in bokslutet alldeles för sent, först i december.

Totalt drog Spotify AB in 5,2 miljarder kronor under 2013, varav den svenska marknaden stod för 1,2 miljarder kronor.

Det företag som kan ge en helhetsbild av streamingtjänstens affärer är moderbolaget Spotify Technology, som har sitt säte i Luxemburg. Under 2013 uppgick omsättningen för hela Spotify-koncernen till 746,9 miljoner euro, motsvarande 7,3 miljarder kronor. Endast tio procent av intäkterna kom då från annonsförsäljning. Resten utgjordes av intäkter från betalande prenumeranter.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.