Spotify testar sponsrade låtar

2017-06-20 09:54  
Hur Spotify ska ta betalt – utifrån antal lyssningar eller på annat vis – är ännu oklart. Bild: Pixabay

Spotify testar just nu det nya annonsformatet ”Sponsored Songs”.

En talesperson för Spotify säger till Techcrunch att man just nu testar annonsformatet "Sponsored Songs" i gratisversionen av streamingtjänsten.

Istället för annonsbanners som redan finns som format på Spotify, kan skivbolag betala för att sponsrade låtar ska dyka upp på olika spellistor, men möjligtvis även på andra platser på plattformen. Det kommer även finnas möjlighet till targeting för att de sponsrade låtarna ska matcha olika användares musiksmak, så att de passar in bredvid de vanliga låtarna.

Hur Spotify ska ta betalt – utifrån antal lyssningar eller på annat vis – är ännu oklart.

Talespersonen säger till Techcrunch att annonsformatet kan få en officiell lansering om testperioden faller väl ut, men att det endast skulle finnas tillgängligt i gratisversionen.

Spotify har redan en liknande annonslösning – förra året började man nämlingen låta annonsörer sponsra de mest populära spellistorna. Formatet möjliggör för varumärken att placera en logga i toppen av spellistor, och även inkludera videoannonser som gratisanvändare kan välja att titta på i utbyte mot 30 minuters annonsfri lyssning.

"Sponsored Songs" skulle däremot inte avbryta lyssnarupplevelsen, och om man lyckas väl med matchingen skulle användaren kanske inte ens märka att låten är sponsrad, skriver Techchrunch.

Möjligtvis skulle det nya annonsformatet hjälpa Spotify med lönsamheten. Spotify växer visserligen i snabb takt, men förlusten steg till någonstans mellan 2,9 miljarder och 3,9 miljarder under 2016. Det är en kraftig ökning av förlusten jämförst med 2015, då bolaget gick back med motsvarande 1,8 miljarder kronor.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt