Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotify om resultatet: "Vi fokuserade på tillväxt"

Publicerad: 1 augusti 2013, 06:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Musikjätten ser den fördubblade omsättningen som ett bevis på framgång för affärsmodellen och fokuserar på tillväxt framför vinst.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Tidigare i dag skrev Dagens Media att musikstreamingtjänsten Spotify fördubblat sin omsättning. Samtidigt ökade bolagets förluster, vilka landade på cirka en halv miljard kronor.

I ett mejl till Dagens Media kommenterar Malin Cumzelius, Spotifys pressansvarig för Spotify i Norden resultatet:

"Under 2012 ökade intäkterna för Spotify dramatiskt, samtidigt som vi såg en konvertering på över 20 procent mellan gratis och betalande användare - fenomenalt för ett företag med en "freemium" modell och ett tydligt framgångsbevis för affärsmodellen."

"Vi fokuserade under 2012 på tillväxt, internationell expansion och produktutveckling, vilket resulterade i en skyhög ökning av antal användare och ökad marknadspenetration. Vår prioritet under 2013 är att fortsätta skapa en överlägsen musikupplevelse tillgänglig för ännu fler människor, samtidigt som vi bygger på långsikt - både för vårt företag och musikindustrin som helhet."

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.