Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Spotify ökar omsättningen

Publicerad: 13 Augusti 2012, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Musikstreamingtjänsten Spotify ökade omsättningen till 394 miljoner kronor under 2011. Men internationellt går bolaget fortfarande med förlust.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Enligt uppgifter till Dagens Industri ökade Spotify omsättningen med 160 procent under 2011. Totalt landade omsättningen på 1,69 miljarder kronor och förlusten växte från 2010 års 253 miljoner kronor till 402 miljoner under 2011.

Spotifys vd, Daniel Ek, bekräftar inte siffrorna för Dagens Industri men säger att de låter ”rimliga”.

Nu är bokslutet för Spotify Sweden klart och där framgår att bolaget ökat omsättningen från drygt 90 miljoner kronor under 2010, till 398 miljoner kronor under 2011. Rörelseresultatet sjunker dock till 4 (13) miljoner kronor.

Hur mycket siffrorna säger om Spotifys svenska verksamhet är dock oklart eftersom Spotify Swedens skuld till moderföretag i Luxemburg ökade från 74 miljoner kronor till 296 miljoner mellan 2010 och 2011.

– Under 2011 har vi fortsatt att fokusera på att erbjuda musikfans den bästa möjliga upplevelsen på nya och befintliga marknader. Vi bygger tjänsten långsiktigt. Under 2011 lanserade vi i USA, Danmark, Belgien, Österrike och Schweiz, säger Malin Cumzelius, pressansvarig för Norden på Spotify.

Hon fortsätter:

– Tjänsten finns nu tillgänglig i 15 länder totalt. Vi har över 15 miljoner aktiva användare, och över 4 miljoner betalande. I Sverige har över en tredjedel av befolkningen Spotify-konto.

Värt att notera är också att Spotify Under 2011 tog in 700 miljoner kronor i en nyemission. Bolagen som gick in med pengar i Spotify var, enligt Techcrunch, riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caufield & Byers, Accel och Digital Sky Technologies.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.