Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Spotify lanserar ny ”lättare” app

Publicerad: 9 Juli 2019, 07:52

Spotify jagar nya intäkter.

Spotify lanserar en ny version av musik- och podd-appen anpassad för tillväxtmarknader.


Ämnen i artikeln:

SpotifyYoutube

Youtube har redan lanserat en lättare version av sin app vilket genererat miljontals nya användare i sydöstra Asien. 

Musikjätten Spotify siktar nu också in sig på marknader med sämre uppkopplingsmöjligheter. 

Men nya appen Spotify Lite vill man växa utanför Europa, USA och Latinamerika. Bara 13 procent av Spotifys totala kundbas finns i dag i andra delar av världen, det skriver Bloomberg news.  

Det nya appen Lite är anpassad för Android-telefoner och passar för områden i världen med långsammare nätverk – områden i Asien, Mellanöstern och Afrika. 

Appen släpps på 36 marknader och en annonsstödd tjänst kommer att finnas tillgänglig, gratis, medan en premiumversion kommer att kosta detsamma som den vanliga plattformen.

Spotifys stora utmaning, enligt Bloomberg, är att inäkterna äts upp av royalties, runt 60 procent går till musikskaparna. Man behöver därför delas växa på nya marknader – men även skapa eget innehåll. Satsningar på poddar är en del av den strategin. Men poddar genererar blygsamma intäkter för tillfället. 

Spotify Lite kommer att använda 10 megabyte lagringsutrymme, jämfört med cirka 100 megabyte för original-appen.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpotifyYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev